CITAT (RibesRubusVitis @ 06-04-2007, 17:24)

Konstigt nog har ännu inget hänt med mina Nordica och Himrod utmed västerväggen på vår innergård i zon 1, trots solsken i flera veckor. Men sticklingarna av div. sorter börjar grönska friskt inomhus, flera har 4-5 blad och börjar kräva omplantering i egen kruka. I söndags fick jag en bunt överblivet klipp (Léon Millot) från en odlare i Lund, och på sticklingarna har i dag de första knopparna redan slagit ut.
Som vanligt är Rondo svårast att rota; tidigare år har jag experimenterat med ”överkyla” genom att tejpa en stor plaststrut över krukan mot det kalla norrfönstret. I år försöker jag i stället ympa en bit lättrotad Nordica i botten på dem. Tanken är att de ska hjälpa Rondo-sticklingarna att överleva tills de hunnit bilda egna rötter längre upp. Än går det inget vidare – små, ynkliga blad som sett likadana ut i ett par veckor.
Ja det låter ju lite konstigt att inte dom kommit igång, speciellt nordica är väl en av dom härdigaste..
Har du provat att odla "ädlare" viner nån gång, typ merlot eller riesling?? Men men dom är väl kanske helt omöjliga här..
Hur gör man när man ympar vin??