När jag gick utbildningen i taktil beröring lade en av mina lärare fram en intressant teori..
Hela vår kropps yta, och detta inkluderar då även insidan, är täckt av beröringsreceptorer.. Vi söker hela tiden efter olika sätt att tillfredsställa vårt mänskliga behov av beröring och detta kan uppnås på olika sätt. Det uppnås t ex genom direkt beröring från andra människor, positivt bemötande, ett gott socialt nätverk med mycket stöttning, mjuka varma kläder, varma duschar OCH vår insidas receptorer nås genom ÄTA, främst kaloririk mat.. Mat blir ett sätt att få beröring, vilket sätter igång vårt oxytocinsystem, vårt "Må bra" hormon, som återställer kroppens normalbalans när man t ex har varit stressad och adrenalin har frigorts..
Jag tror att utbrändheten och fetman idag kommer av att vi saknar något. Vi stressar och låter aldrig kroppens komma tillbaks till dess normaltillstånd. Att vi får beröring genom mat, för att vi saknar bekräftelse eller andra saker i livet som ger oss glädje. Allt för att frigör oxytocinet som får oss att må bra..
För mig verkar detta vara ett vettigt resonemang...
Före detta Morinablomman..