Jag är uppvuxen hos mina morföräldrar och hade en annan kosthållning än de flesta i min ålder som är födda på 60talet.
För det första så åt vi var 3:e timma. Först var det morgonmat, runt 06,00 sedan frukost kl. 9,00 . sedan skulle det var det middag kl. 12, eftermiddagskaffe kl15. och kvällsmat kl17,30.
jisses, man åt alltid- men inte mycket. vi åt det mormor och morfar själv drev upp och jagade. Alltid stod det en gigantisk gryta på spisen med långkok. Jag åt kanin, fasan, hare och massor av fisk som det mestadels var kokt och sedan var det soppor i alla dess former. Sås åt man bara vid speciella tillfällen annars hade vi bara skysås
Till kaffet var det skorpor eller lite grövre kringlor. Vitt bröd var en sällsam syn.
Mormor gjorde många ättiksinläggningar allt från rödbetor, gurkor, syltade tomater mm Kräm åt man från torkade frukter och efter det hon gjort mos, så sparade man det som fanns i silen och gjorde saftkräm på. Så på det hela taget så åt man något sött varje dag.
men rörelserna var annorlunda.
Skulle vi tvätta så fick vi göra det i bykrummet där man fick elda i en stor kittel som. Alltså fick man bära fram både ved och vatten.
Dricksvatten fick bäras in. Dammsugaren godtogs inte utan det skulle ut med mattor och som skulle skakas och golven torkas. Inga mysbrasor utan det skulle både kapas, huggas ved som skulle staplas och bäras in. (jag hatar ännu idag att stapla ved) Allt skulle sättas och sås på våren och sommaren- sedan skördas och tas hand om. När jag tänker på det så var man i rörelse hela tiden. annars fick man en syssla som gjorde att man fick en rörelse på ett eller annat sätt.
jag är så tacksam för min uppväxt hos dessa två underbara människor som var mitt allt när jag var liten.
Idag så ska jag ha påskkalas för min släkt på mors sida, vi blir 27 personer.
Jag har min mormor för min inre syn då jag gör mycket i köket, allt från det hon gjorde köttbullar till stenugnsbakade brödkakorna som jag snart ska skiva upp. Hoppas att´de blev bra!
--------------------
Camilla i zon 1
"ju fler människor jag träffar på- desto mer tycker jag om min hund"
|