CITAT (ninnisky @ 08-04-2007, 18:56)

Jag höll ut och gardenian lever fortfarande. Nu har jag tänkt plantera ut den och frågar flaxss om den behöver några speciella betingelser/jord. Måste den ha helt vindskyddat? Några fler tips - för ut skall den så snart som möjligt!
du menar väl kamelia ? som Christer surjord , det beror hur du har haft den innan ? men dagen är ingen fara för den nu men är den inte van vid frost så vänta med att sätta ut den då det är frostfritt på natten . sen ska du ha den på friland ?
för då planterar du den i väst eller öst vindskyddat då om det blåser på vintern gör att den tappar bladen . dock klara sig växten fint i zon 1 (2) fast det blåser . men ser helt klart snyggare ut om den inte får så mycket blås . men efter -5c -10c kan du ju vira in den i nått och blir det under -20c behövs vinterskydd ( vira in den i grön vinterväv ) . att vira in den är egentligen inte nödvändigt men det skadar inte heller , och blir det under -20c så ska man vira in den hmm nu blev jag rörig . blommar mellan nov-dec-jan-feb-mar-apr-maj beroende på hur hösten vintern och våren blir . min kamelia fick inget skydd alls denna vinter som va och den tappade några blad men lever och är frisk . jag har nu beskärt ner den efter blomningen för att locka fram ny tillväxt . blommorna tål inte frost