Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Placering?, Hittar ingen bra plats för växthus!
          Digger
          Inlägg 11-02-2007, 18:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Puh blink.gif Nu har jag knallat runt tomten och stegat men hittar inget bra ställe där man kan ställa ett litet växthus. Antingen är det för kuperat, för mycket träd, för nära något träd, för skuggigt, för nära huset (risk för snöras), för trångt, för dåliga markförhållanden osv osv. Vad ska man tänka på egentligen när det gäller placering? Ska t ex huset stå i full sol eller kan det stå i en skogsdunge?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Digger
          Inlägg 08-04-2007, 20:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Jag tänkte nog odla i hinkar, krukor osv, det verkar vara mest praktiskt. Då kan man ha stengolv och kanske kunna sitta där också och filosofera. Björken är kanske 10 cm i diameter så den är inte så gammal och som jag tänker nu står den ca 1m från den tänkta väggen. Det känns fel att såga ner den bara för ett växthus. Ska undersöka om det är några rötter i vägen men jag tror inte det för marken har höjts en del med sten men björken står så den når ner under höjningen.

Nu har jag också studerat solen på platsen lite närmare. Ca kl 10:00 börjar solstrålarna nå fram och silar in ca en meter över markytan, marken är i skugga. Kl 11:00 är allt i full sol och så är det fram till 15:00 då solen passerar några talltoppar så det blir ömsom sol och ömsom skugga men senare i sommar når nog solen över dessa. Så håller det på fram till ca 17:00 och även kl 18:00 är det sporadisk sol genom grenar. När björken och andra träd slår ut kommer dom nog att skugga en del runt kl 16:00 men man kan nog fimpa några av de nedre grenarna på björken för den har blivit ganska hög.

Den stora frågan är hur viktiga morgontimmarna är. Rent spontant känns det som att solens värmande strålar behövs som bäst på morgonen efter en kanske kylig natt, sen blir det väl varmt därinne ändå. Men vad gör man, ska man lägga ner projektet eller kan man gå vidare trots den skuggiga morgonen? Är inne på ca 10kvm nu... man börjar med minsta storleken på ett par kvm och sen stiger ambitionerna ju längre man bläddrar i katalogerna... puh!

Redigerat av Digger: 08-04-2007, 20:23

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 09:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon