Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Min svärmor har gått bort idag, 83 år gammal. Hur gör man med jobb o sånt, finns det 'regler' som säger att man ska vara hemma ett tag 'av respekt' eller gör man hur man känner sig?
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Maggan Detta är mycket idividuellt.......Men du har rätt att vara ledig mellan ca 10-30 dagar beroende på hur "du mår" "Nära anhörigs svåra sjukdom eller fortgång" finns det något som heter. (Sjukskrivning av läkare vid ledighet över 7 dagar) Och det gäller "alla" på så vis att man själv avgör "hur" mycket man sörjer. Men det är vanligt att man åker hem från jobbet samma dag ett plötsligt dödsfall har inträffat. (inget löne avdrag) Men det är något som man känner själv. Ledighet vid begravning görs också utan löneavdrag. Sedan har man även rätt till ledigt i samband med bo upptäckning. Hur länge (eller om) man är hemma måste man avgöra själv. det finns de som behöver vara hemma längre tid. Men det finns inga "regler" som måste följas. En vännina till mig var tillbaka på jobbet 14 dagar efter att hennes man hastigt gått bort. Hon orkade inte bara gå hemma sa hon, utan tyckte det kändes bättre att vara ute bland folk. Och en annan var hemma 3 mån efter hastigt dödsfall. Och det här med svärmor........det kan ju vara allt från "bästa" vänninan/som en mor till att "undvika träffa" Så gör som du känner själv
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album