Sorg är alltid svår att bära även om döden är väntad och i vissa fall till och med efterlängtad om sjukdom gör att det inte finns någon återvändo.
Eftersom jag blev lite konfunderad över att man kan få 30 dagars ledighet så roade jag mig med att slå upp och se vad mitt fackförbund hade för avtal med min arbetsgivare. Det rör sig om Kommunal, det säger följande
"Tjänstledighet för enskilda angelägenheter av vikt
Riktlinjer för tillämpning av AB 95§ 27 punkt 3
Enligt avtalet kan arbetstagare få ledigt med lön för enskilda angelägenheter. För att få ledig med lön krävs "synnerliga skäl" Som synnerliga skäl avses nära anhörigs svårare sjukdom eller bortgång. Under ett år kan arbetstagaren erhålla sammanlagt tio dagars tjänstledighet med lön. Av avtalet framgår att med nära anhörig avses make, maka, registrerad partner, barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, samt mor- och farföräldrar.
1. Nära anhörigs dödsfall
Vid nära anhörigs dödsfall kan ledighet med lön beviljas under högst tre arbetsdagar i följd. Antalet dagar får bedömas från fall till fall mot bakgrund av exempelvis vak i samband med dödsfallet, släktskapet m m. Härutöver kan förvaltningen medge ledighet för begravning (1 dag), bouppteckning (1 dag) och i förekommande fall gravsättning (1 dag). För resa utom kommunen, i anledning av dödsfallet, kan med hänsyn till restidens längd och kommunikationssvårigheter extra dag(ar) beviljas. "
Jag skulle tro att det inte skiljer sig mycket mellan de olika avtalen. Sedan vet jag inte om det finns regler som säger att man har rätt att vara sjukskriven. Jag vet bara att det är inget som jag blev upplyst om när jag för 20 år sedan en dag stod ensam med 4 barn då min man hastigt insjuknade och lämnade vårt gemensamma liv efter endast en dag. Men tiderna har så klart förändrats sedan dess.
En varm kram till dig som tröst i en svår stund.
|