norde är kanske inte den bästa platsen att plantera bambu på särskilt pyllostachys.pyllostachys överlever nog men den blir inte så stor där eftersom den kräver varma somrar som det inte blir i västra norge pga av atlanten.bergsbambu skulle nog trivas bäst.Sasa kurilensis är världens mest norrast växande bambu.Den växer i norraste japan och det sägs att den även förekommer i ryssland vilket i så fall skulle vara rysslands enda bambusort.
Hur ser gräsmatan ut efter vintern.Den är inte så jättegrön precis.likaså är det med bambu så bli inte ledsna om den är lite gul,grön på våren.Det kommer nya blad men om det inte har kommit några nya tills alla skolavslutningar är(början av juni)så är den troligen död.
MICKE om du skyddar din bambu på vintern så skulle du kunna plantera ut den.Bergsbambu kan klara tempratuer ner till -35 utan skydd(när de är stora)bambu är ganska flexibla de klarar de trivs i de flesta jordar bara det inte är snustorrt.bambu är ju ett gräs så det går bra att använda olika sorters gräsgödsel som blåkorn.somm alla andra växer så ska helst inget kväverikt gödsel ges efter middsommar(själv råkade jag göra det men dom överlever)micke du måste pröva.åk ner till sverige i vår och köp lite bambu.själv ska jag testa med olika palmer i min trädgård.Var i skåne idag och införskaffade en andra t. fortunei och dessutom frön från palmerna i botanisk have(hittade dock inte deras 3 meter höga t.fortunei)ska också sattsa på chamaerops h.cerifera(europisk dvärgpalm från atlasbergen)och den beryktade rhapidohyllum hystrix(nål palm)som är världens härdigaste palm.Ska även försöka få tag på sabal minor(lousiana) och musa basjoo(japansk fiberbanan)och olika yucca bla stambildanade som yucca rostrata.
bedriver intensiv kaktus fröuppodling.tex olika kaktusar av arterna opuntia,escobaria,agave mm. Escobaria vivpara kom upp efter en vecka.när tiden är mogen ska dem planteras ut i min lilla "rock garden" .Har även ett litet fikonträd (bornholmsfikon)som ska planteras ut på den soligaste platen.ska också testa att plantera en liten lager i ett skuggit hörn.
Allt detta betyder att jag kommer få fullt upp i vår.(hemsida kommer till våren eller sommaren)
Så våga testa.visst så kan det misslyckas men det kan lika gärna lyckas. Det blir lite spänning.Ett annat sätt är att gräva en grov och sedan sätta ner växt och kruka i jorden o sedan ta upp den på hösten)om man är lite rädd om sin växt)
mvh
andreas