Tänkte hjälpa min mor ställa i ordning en rabatt som med tiden ska bli underhållsfri. (Hon tror inte att det går att göra en underhållsfri rabatt, men då säger jag att 'tanterna på Odla' säger att det går, bara man väljer rätt växter som inte tillåter ogräset att fröså sig)
Läget är en torr slänt i västerläge. Soligt är det, men bara på sen eftermiddag och kväll. Rabatten är till formen en trekant, stående på sin spets. Nedre delen av rabatten (dess spets) är vågrät, liksom övre kanten. Mellan övre och nedre delen är det en ganska brant slänt, som dessutom är lite svår att komma åt o rensa. I den nedre delen av rabatten har jag planterat ett vitt syrénträd som så småningom kommer att kasta viss skugga. Min tanke är att rabatten ska vara vacker året om. Alltså, växter som är vackra även efter blomning har pluspoäng, liksom växter som blommar tidigt/sent på året. Doft, och humlor ger också pluspoäng. Här nedan har jag listat några växer som jag tror kan passa. Vad tycker ni? Är det några som inte skulle trivas på denna plats? Är det några på listan som inte kan stå emot ogräs? Är det några som inte passar ihop med det andra? Förslag på andra växter? Speciella namnsorter som ni rekommenderar? Alla synpunkter tages tacksamt emot.
Krypoxbär ”coral dawn”, (för att ha något vackert på sena hösten) vinteriberis Krokus och låga tulpaner (för att ha något vackert på våren) Backtimjan (blandade färger) Liten såpnejlika Mossflox (blandade färger) Spansk näva flocknäva Silverarv Kantnepeta (övre kant) eller Stäppsalvia (övre kant) Fagertrav (kant i de nedre delarna) Aubretia (blandat med Fagertrav) Kärleksört (höstblomning) finns olika sorter?
--------------------
Hellre planering än plantering
|