Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höstsådd, nybörjarfråga om gödsling
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 01-11-2003, 12:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Efter min första riktiga odlingssäsong funderar jag nu på att testa höstsådd av en del grönsaker. Palsternacksfröna lär inte vara mycket att ha i vår, men går det kanske att få ut något av dem om jag sår nu? Haverrotsfröna hade usel grobarhet, egentligen borde jag ha reklamerat dem men hittade inte kvittot. Jag tänkte slänga ner resten av de fröna i jorden nu, går det så går det.

Men hur gör man med gödsling vid höstsådd? Det är väl risk att mycket näring lakas ur om jag gödslar nu?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 02-11-2003, 11:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Tack allihop för svar! Haverrotsfröna kommer inte från Runåbergs, jag tänkte först beställa haverrot när jag beställde från dem, men så försökte jag låta bli att köpa alldeles för många sorter. Sen fick jag en liten minikolonilott på gården vid vårt hyreshus, och kunde inte låta bli att köpa en påse frön i alla fall, fast då blev det i en vanlig butik och fröna kom från ett av de stora företagen. I vår blir det Runåbergs haverrot!

Om jag kommer mig för ska jag försöka göra något slags rutnät i stil med det Mel Bartholomew förespråkar, för att hålla reda på vad jag sått var, och sen lägga ris eller torrt grovskräp från komposten ovanpå för att hålla harar och fåglar borta. Någon finare marktäckning siktar jag inte på, även om det vore önskvärt.

Årets haverrötter blev det för övrigt inte mycket med, de hamnade för nära jordärtskockorna som snodde all näring. Skyller jag på i alla fall. rolleyes.gif Dessutom var det bara fyra frön som grodde av de minst 40 jag sådde. sad.gif

Sjutton också! Jag har inte köpt vitlöksutsäde! Vad gör jag? Chansar på mataffärens?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 03:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon