Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> marktäckare till torr slänt i väster?, tacksam för förslag
          Sommartorparn
          Inlägg 09-04-2007, 19:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Tänkte hjälpa min mor ställa i ordning en rabatt som med tiden ska bli underhållsfri.
          (Hon tror inte att det går att göra en underhållsfri rabatt, men då säger jag att 'tanterna på Odla' säger att det går, bara man väljer rätt växter som inte tillåter ogräset att fröså sig)

Läget är en torr slänt i västerläge. Soligt är det, men bara på sen eftermiddag och kväll. Rabatten är till formen en trekant, stående på sin spets. Nedre delen av rabatten (dess spets) är vågrät, liksom övre kanten. Mellan övre och nedre delen är det en ganska brant slänt, som dessutom är lite svår att komma åt o rensa. I den nedre delen av rabatten har jag planterat ett vitt syrénträd som så småningom kommer att kasta viss skugga. Min tanke är att rabatten ska vara vacker året om. Alltså, växter som är vackra även efter blomning har pluspoäng, liksom växter som blommar tidigt/sent på året. Doft, och humlor ger också pluspoäng. Här nedan har jag listat några växer som jag tror kan passa. Vad tycker ni? Är det några som inte skulle trivas på denna plats? Är det några på listan som inte kan stå emot ogräs? Är det några som inte passar ihop med det andra? Förslag på andra växter? Speciella namnsorter som ni rekommenderar? Alla synpunkter tages tacksamt emot.

Krypoxbär ”coral dawn”, (för att ha något vackert på sena hösten)
          vinteriberis
          Krokus och låga tulpaner (för att ha något vackert på våren)
          Backtimjan (blandade färger)
          Liten såpnejlika
          Mossflox (blandade färger)
          Spansk näva
          flocknäva
          Silverarv
          Kantnepeta (övre kant) eller
          Stäppsalvia (övre kant)
          Fagertrav (kant i de nedre delarna)
          Aubretia (blandat med Fagertrav)
          Kärleksört (höstblomning) finns olika sorter?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ewa L
          Inlägg 11-04-2007, 14:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Kom på en riktig favvis till: brokbladig Lungört. (Pulmonaria saccharata 'Dora Bielefeld') Och eftersom den blommar redan i februari + vackra blad resten av säsongen fyller den väl sin plats.
          Inte för soligt, inte alltför torrt. Men absolut inte grinig. Spridningsvillig!
          Blommorna är först rosa och går sedan över i blått vilket gör att de ser roliga ut i samma knippe. En utmärkt snittblomma upptäckte jag när jag fyllde små vaser med buketter till påsk.
          Har den även med vita blommor: (Pulmonaria saccharata 'Sissinghurst White')
          En annan tidig är Vårkrage (Doronicum orientale) med gula blommor. Den gjorde jag också buketter av till påsk.
          Säg bara vilken färg du vill de skall blomma i.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sommartorparn   marktäckare till torr slänt i väster?   09-04-2007, 19:55
          igl   nävor är ju alltid bra men myskmadra är en växt so...   09-04-2007, 20:05
          Fenja   Jag skulle fundera över det med silverarven... den...   09-04-2007, 20:23
          Ewa L   Jag vill slå ett slag för Rosenplister. Finns med...   10-04-2007, 07:48
          ohlson   Vi har planterat Vica Minor ( vintergröna) i en sl...   10-04-2007, 11:24
          linvik   Vi har planterat Vica Minor ( vintergröna) i en sl...   10-04-2007, 22:48
          Sommartorparn   Tack för era svar! Några frågor till era olik...   11-04-2007, 12:38
          Ewa L   Lite svar: [*]Myskmadra är framförallt för skugga...   11-04-2007, 13:31
          Sommartorparn   [*]Inte vad jag kan se. Spansknävan däremot är def...   11-04-2007, 14:01
          Ewa L   [*]Inte vad jag kan se. Spansknävan däremot är def...   11-04-2007, 14:20
          mari_tres   Lammöra!!   11-04-2007, 14:06
          Sommartorparn   Den brokbladiga lungörten, varför gillar du den? D...   11-04-2007, 17:50
          Ewa L   Den brokbladiga lungörten, varför gillar du den? D...   13-04-2007, 07:35
          linvik   Tycke och smak kan man aldrig diskutera, men trist...   14-04-2007, 21:40
          linvik   Jag har en näva som jag trott är spansk näva. Den ...   11-04-2007, 23:44
          svanqvistj   Hej! Jag har en torr västerslänt som är i stor...   12-04-2007, 07:59
          Sommartorparn   Tack för bilden! Jag får tro dig på ditt ord a...   13-04-2007, 09:09
          ingrid fuxwall   Tycker att man bör inflika att lungörten sprider s...   13-04-2007, 20:29

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon