Innan jag svetsade min stora klätterställning till kaprifolen hade jag tre armeringsjärn som en wigwam, precis som du beskriver.
Det funkade fint utan att guta. Just wigwam-formen gör ju att vält-risken minskar, ju bredare bas i förhållande till höjden, detsto stadigare står den. Om du inte vill göra cirklar (vilket kan vara lite trixigt att få ihop utan svets, + att det är svårt att få en jämn och snygg cirkel) så kan du ju naja fast raka bitar som tvärstag på de tre sidorna, busenkelt och kan nog göra att den blir stadigare samtidigt som rosen får mer stöd.
Jag tänker mig att varje sida skulle kunna se ut ungefär så här:
wigwam.jpg ( 31.88k )
Antal nedladdningar: 35Tipps för att böja armeringsjärn/-nät är att ha nåogt att böja det runt. Vet inte hur Eva har gjort men jag skulle ha böjt det runt en trädstam el liknande för att få en jämn form. Näten görs ju av betydligt klenare dimensioner än järnen och är följdaktilen lättare att böja (mindre styrka krävs) men å andra sidan är det bängligare eftersom det är ett helt nät man skall hantera. Handkraft räcker bra säger jag som väger 45 kg och inte är speciellt stark.
Redigerat av Katti med torpet: 11-04-2007, 21:14
Odlar i kall zon 3.