Brukar och brukar, oftast sår jag alldeles för många frön av samma sort för jag gör tankefelet och tror att de inte kommer gro så bra men de gör det ju oftast
Sen behöver vi inte prata så högt om de frön vars grodd inte behagar titta upp överhuvudtagetHur många man skolar om beror ju lite på kanske jag behöver 25 st för en viss del i rabatten medans av en annan sort räcker det med 3 st. Sen kan man ju skola om alla 101 som grodde och hoppas på att vänner, bekanta och växtmarknader ska lösa problemet med för många plantor
Jag hör nog till den hjärtlösare typen som låter överskott av frösådder få sluta sina dagar i komposten
Fast vissa sorter ser jag till att de får nya passande hem i vänners el släktingars rabatter.
Spara frö gör jag bara om jag vet att jag vill så sorten igen och fröerna tål att lagras. Rätt förvarade fröer vars grobarhet inte försämras kan man ju också använda till att byta till sig nya sorter el skänka bort. Bättre att fröerna kommer till användning än ligger och blir gamla hemma hos mig, så tänker jag
/Ewa