Tyvärr har Fenja rätt i det här fallet. Och det har diskuterats tusen gånger (uppskattningsvis) här på Odla (liksom på säkerligen tusen andra platser).
Katten är det enda husdjur som jag (ingen) kan skydda mig för, och inte kan ställa några krav på ägaransvar.
Det är så tokigt, att förr eller senare kommer det att förändras, det är min fulla övertygelse.
Jag har själv ca 7 olika katter som kommer från när och fjärran (nej, inga egna just nu) för de uppskattar tydligen min tomt, trädgård, och mina uthus som en av traktens bästa mötesplatser. Här matas mängder med småfåglar, finns holkar som det druttar flygklara men inte flygkunniga ungar ur (mums-mums serverat smörgåsbord), går att finna kopparormar och skogsödlor att leka med, finns härliga rensade rabatter att gräva toaletter i, smarriga lador att ta sig in och kissa i - oj vad det luktar gott för en katt - osv, mm. mm.
Och för minst tusende gången säger jag här: Katten tillhör INTE den svenska naturliga faunan, vilket medför att de kan ställa till stor skada i den!!!!! Vad gäller de naturliga predatorerna, ingår de BALANSERAT i naturen, de spelar en viktig ROLL. Det katten gör i naturen, är inget annat än skadligt.
Det katten gör i rabatterna ... är kanske inte skadligt för mig, men knappast trevligt.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|