Det som är lite dumt med forsthia är att den blommar på treårsved. Klipper du ner den helt får du vänta i tre år på nästa blomning! Det är det kanske värt!
Jag hade en hasselbuske som gjorde likadant på förra stället där jag bodde.Den hade blitt nerklippt tidigarare och inget hade kommit upp i mitten utan det var bara en krans av grenar runt om.
Jag använde den som växtstöd till en massa kaprofoler och klematisar och det blev faktiskt jättefint. Jag tuktade den också så att den inte fick bli för hög, rent ut sagt så kämpade jag för att ta livet av hasseln, växtstödet skulle ju inte växa... Nu har jag flyttat och de som bor där nu har klippt ner den gamla busken helt. Det ska bli spännande att se om den överlever det eller inte. Så som jag gjorde funkade den jättebra som växtstöd i alla fall.
Nu behöver det ju inte bli likadant med er forsythia. Det är ju trotts allt inte samma art. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och berätta att det kan bli bra fast man inte följer det konventionella.
|