Tack för alla svar!
Aha, blommar på treårsved... Vaktmästarbeskärning... tål att tänkas på. Jag vill ju inte förstöra busken, jag vill ju göra den vacker.
Men ärligt talat - jag KAN inte bara ta bort det gamla. För det första så är det en kompakt härva av grenar och kvistar, och när jag tittar på de grenar som lever så är de ca tre till fyra meter långa, mycket tunna och färdas lite kors och tvärs genom busken, med blommor längst ut. Igår stod jag i en timme och försökte klippa ur den inifrån, och fick bort kanske en tiondel av skräpet. Suck, det kanske måste bli vaktmästarbeskärningen och sedan rådfråga en kompis som är landskapsarkitekt om hur jag kan få den kraftig efter hand, eller helt enkelt ta bort den och köpa en ny. Jag tycker om den där den står och småfåglarna gillar att sitta i den.
Idén med ett träd var jätterolig, men passar tyvärr inte just där den står.
Busken står och skyddar för insyn från gatan.
När jag frågade min landskapsarkitektkompis om vad jag skulle göra med busken så sa hon: "Ja den måste ju föryngras och klippas ur inifrån, men... ja det är ju en hel del som måste bort..."
En idé jag har är att bollklippa den utifrån rätt så kort. Då når man ju in i den och samtidigt sparar man ju grenar så att man inte bara skövlar den.
--------------------
Annika i zon 1
|