Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dela iris
          Liastar
          Inlägg 15-04-2007, 01:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 2 900

Hur gör jag egentligen för att dela på irisar? Dem har suttit på samma plats i maassor med år och har nu bildat en härligt stenhård knölig matta. Nu vill jag minska ner lite på dem, gärna flytta dem till andra platser om det går utan att ha ihjäl dem. En del helvita dök automagiskt upp förra året (har bara haft blåvita innan) och dem är sååå fina wub.gif så jag vill verkligen inte ta livet av dem.

Kan jag bara dela med spaden och flytta dem som dem är? Inte helt lätt när det är som ett slinger av knöligt rotsystem.

Och när ska jag isf gör det, nu innan dem vaknat till liv riktigt, eller vänta till hösten tills dem blommat klart?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Liastar
          Inlägg 15-04-2007, 11:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 2 900

Tack så mycket för svaren smile.gif Om jag delar på dem nu innan dem kommit upp hindras då blomningen på dem som får sitta kvar åxå?
          Jag tror inte jag får upp hela klumpen så att säga, dem slåss dessutom om utrymmet med en apel så rötter och knölar går nog lite huller om buller där. Helst vill jag nog dela på dem nu innan, behöver komma till med ny jord.

Går det att gräva ner någon sorts kantlist (typ sån där ljusgrön vågig list) och på så sätt hindra irisarna från att iaf sprida sig över hela rabatten?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon