Bra att veta för mig som tänkt köpa utsäde Igrid, tack!
Jag har inte odlat vitlök förut, men täcker mina odlingsland med stora mängder löv och håller dem täckta ända till dess jag ska sätta nytt. Kanske är det särskilt på vårvintern med den gassande solen det gör mest nytta, eller så har det effekt hela vintern genom att jorden hålls aningen varmare och mikrolivet levande längre. Iallafall är jorden ljuvlig som en regnvåt ros när jag tar bort täcket. De översta lagren löv har förmultnat och jorden under ser levande, frisk och pigg ut. Som en nyjord nästan...
Eftersom jag inte kan mycket om jordarnas kemi och mikroprocesser går jag på grundkunskaper och känsla för lukt, utseende och hur den reagerar i näven. Jord som inte täckts ser vårtrött ut och det saknas ofta daggmask förutom en bit ned. Kommer jag till den sent är den torr överst och smulig på ett sätt som vittnar om för lite humus.
Doften av en vårvåt jord som skyddats av tjockt lager löv är härligt mustig som ett spanskt Riojavin, medan den bara jorden på våren är i det närmaste doftlös som en ramlösa...
En annan fördel med lövtäckning tycker jag är att löven (jag har mest eklöv) bryts ned längre än i de lövhögar jag har vid sidan om.
--------------------
|