CITAT (Kana @ 17-04-2007, 09:31)

Jodå, jag har stora planer på att göra gödselvatten av brännässlorna och vallörten, men som sagt, vi snackar 9000 kvadrat av varan, varav koncentrationen är särskilt hög i det området som har varit, och åter ska bli, köksträdgård.
Malvia - jag förlitar mig mycket på Lena Israelsson och om jag förstått och kommer ihåg henne rätt så gör man på följande sätt för att få ett potent och bra gödselvatten av vallörten. Packa vallört tätt i hink och fyll på vatten. Hinken ska ha ett litet hål i botten, och pallas upp på ett par tegelstenar eller dylikt. Under hålet ställer man ett mindre kärl där det då ska droppa ner smaskigt gödselvatten. Detta bör sedan spädas (undrar om det var 1 till 15) och så hällas på allt som är i behov av övergödsling.
Ja det var Lena Israelssons recept, men det var väl inte helt riktigt.. Gör du gödselvatten som du skrev ska du inte ha ett hål i botten och du behöver inte späda ut det. Men om du packar vallört i en hink eller tunna och inte häller på vatten kan du göra hål i botten, när örten ruttnar bildas en trögflytande vätska som rinner ner i burken under, denna vätska spädes med 15 delar vatten..
LYCKA TILL!!