Grattis, jag har en precis likadan!
Sak #1: du
måste ha persienner eller något slag av gardiner - annars funkar det inte! Och komma ihåg att vädra. Just nu måste jag komma ihåg att öppna glasena varje morgon och så stänga dom igen till natten att det inte blir kallt. På sommaren kan man lämna dom uppe.
Det säkraste och lättaste skulle ju vara suckulenter: kakturar, euphorbior, lyktrankor o.s.v.
Men jag bryr mig inte så mycket om suckulenter. Här är vad jag odlat, eller vad som funkat bäst (det finns tidigare trådar av mig om ämnet):
örter & andra matväxter:
-rosmarin trivs jättebra i solen
-olivträd också trivats bra
-lager likaså
-myrten får man vara lite försiktigare med, men går nog
-tomat hade jag förra sommaren, annars bra men får lätt spinn och då blir det en mardröm!
-passionsblomma köpte jag på hösten, men nu verkar den inte riktigt tycka om vårsolen...
-tänker pröva vinranka i år
-gullklematis en lätt klätterväxt som inte heller lidit alls av solen. Härdig dessutom.
-pelargoner lär ska vara bra också.
Spinn blir lätt ett problem på en dylik balkong. Växter som t.ex. tomat och änglatrumpet får jättelätt spinn.
Vissa örter håller spinnen borta, t.ex. just lavendel torde göra det. Koriander gör iallafall, efter att jag slängde min koriander hade jag spinn överallt.
Lycka till med balkongen! Det kräver lite omtanke och säkert lite experiment men blir nog bra sen.
-jb-
Redigerat av Hum: 18-04-2007, 20:07