Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mina fruktträd..., Lönar det sig att ta bort mossa och lava
          Magnus G
          Inlägg 04-11-2003, 06:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 1 637

Hej alla..

Det jag undrar är om det lönar sig att med mycket möda ta bort mossa och lava från trädstammar och grenar. Har hört att det kan finnas mycket ohyra som man kan få bort om man orkar detta jobb.

Är det någon som har egna erfarenheter eller så?

MVH

Magnus G huh.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tommy
          Inlägg 05-11-2003, 11:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem nr: 311

CITAT (Cilla @ 04-11-2003, 15:17)
          Det finns olika skolor, men inte mycket forskat kring om träden på något sätt vitaliseras eller mår bättre av att beväxtlighet på barken tas bort. Antroposofer tycker att lava tillhör "stenriket" och att de får bra resultat av bortskrapning. Själv tror jag att resultaten kommer av andra behandlingar de gör samtidigt. Lava har växt på träd i många miljoner år och träden har inte utvecklat något försvarssystem mot dem. Ett rikt insekts- och mikroliv i och kring träden gynnar dem i längden.

Om man vill ägna sina fruktträd några timmar är det bättre att syresätta och berika jorden under kronan. Om man lyfter och vänder grässvålen, lägger kompost eller löv där och till våren sår gröngödslingsväxter har det mycket synlig effekt.

Träden tar ofta upp mest näring i ytterkant av kronan så vad man gör direkt invid stammen har ringa betydelse. Främsta orsaken till att ta bort gräs där är att man då minskar risken för stamskador när gräsklippare och trimmer används.

Kan bara hålla med Cilla... Jag tog bort gräset under mitt gamla äppelträd och gödslade lite i höstas. I våras såddes där honungsfacelia.

Har inte haft så mycket blom och äpplen som i år (gynnsamma förhållanden iofs) och vackert med blomning under.

--------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon