Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Häggmispel spicata
          tofte
          Inlägg 20-04-2007, 14:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 9 892

Hej alla trädgårdsfantaster.

Jag har ett för mig ett stort problem. Hur ska jag få mina buskar att börja växa,
          Planterade dom 2003 på hösten. har vattnat och gödslat varje år.
          Men dom växer inte så bra. Har hört att häggmispel ska var snabbväxande.
          Mina buskar är nu ca 120 cm höga.Har jag för bråttom eller vad gör jag för fel.
          Hoppas på eran hjälp?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 20-04-2007, 15:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Amelanchier spicata - Häggmispel. Vår häggmispelhäck planterades hösten -98 av den tidigare ägaren. Han hade precis som man ska, grävt ett planteringsdike på ca 40 cm djup och ungefär samma bredd. Han fyllde igen diket efter planteringen med en blandning av den befintliga jorden och "köpejord", det är ganska fet lerjord här.
          Vi flyttade in sommaren 1999 och jag lät bli att klippa i häcken det året. Första beskärningen gjorde jag i juli -00. Jag kapade ner hela häcken till 20 cm. Året efter i juli -01, klippte jag ner den till ca 30 cm över den förra beskärningen och så har jag fortsatt varje år, i juli, sen dess, klippt ner häcken till ca 30 cm över tidigare års beskärningshöjd. Jag klipper även in den på sidorna så att den blir "jämntät från alla håll" Den är nu ca 2 meter hög och välförgrenad ända nerifrån. Jag har faktiskt aldrig gödslat den, låter löven ligga kvar under den när jag krattar på hösten, vattnade gjorde jag bara under den första sommaren några gånger.

Redigerat av Betty: 20-04-2007, 15:07

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 22:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon