Det du behöver är mull. Och mull är allt som varit växter. Dvs torv, barkmull, spån, kompost (färsk eller färdig), gräsklipp osv osv. Eget insamlat, fått eller köpt. Har du mycket gräsmatta, så ta vara på allt klipp. Då kan du så i din sandjord nu, och när det gror lägger du gräsklipp mellan raderna, ovanpå jorden. (Radavstånd står oftast på fröpåsarna. Annars är Runåbergs hemsida underbar!) Vartefter växterna växer fyller du på med gräsklipp, och då kan du lägga intill plantorna. Om du försöker hålla mer än 5cm tjockt så kväver det mycket ogräs också. Fleråriga ogräs får du ta upp men det brukar vara lätt i sandjord. Gör du så här så kan du odla det mesta, morötter blir jättefina på det här viset. Potatis också, liksom dill och persilja. Sallat kan tycka det blir torrt, men gräsklippet hjälper till att hålla fukten.
Om du inte har gräsklipp, så kan du ta nästan vad som helst annat, fast då kanske du ska fylla på med lite chrysan eller något annat långsamt kvävetillskott. Strö tunt som socker på semlan ungefär och kratta ner i jorden. Sen lägger du på växtmaterial, spån eller vad du nu har mellan raderna osv. Sen är det ju inte så himla petigt. Det brukar gå att få skörd även om man inte gör precis rätt. Säkert är det någon sort som misslyckas, men så är det bara. Jag får fortfarande inte fina sockerärtor, och jag hade mitt första land 1976... jag gör väl något fundamentalt fel, för jag har bott på 3 ställen och haft samma dåliga resultat.
Lena Israelssons bok Köksträdgården är förresten jättebra, om den fortfarande finns att få tag på. Biblioteket har den säkert.
Visst är det kul med ny trädgård!
--------------------
Hälsningar Eva
|