Kring en kolonilott skulle jag personligen sätta en frukthäck. Antingen en friväxande med blandad plommon, körsbär, äpple och päron, eller en lepage- eller rak spaljéhäck med flera olika slags päron och äpple. Det är fantastiskt när man någon gång i livet får ett sådant utrymme att ha mpånga olika fruktslag på liten och lättskött yta!
Men du ville ha förslag på klätterväxter och stolpar - materialet du väljer för stolpar eller stälningar beror förstås på hur länge du vill att det ska hålla. Gjutna cementhinkar med metallstolpar är nog det som håller längst, brunna kraftiga träpålar näst längst osv. Men blir det inte lite tråkigt med en rak rad med rakt upprättstående stolpar här? Kanske fundera i bågtermer istället. Enkelt, billigt och som håller iallafall i 10 år, är 8-10 mm tjopcka armeringsjärn som man böjer i bågar. De brukar göras i 6-meterslängder, och man sticker normalt ned dem i marken utan att behöva förjobba så mycket med hålen. Vid bågarnas ändar kan man sedan plantera klätterrosor som man bimnder upp längst bågarna. Vill man ha något i mitten som klättrar upp också kan man sätta nät med 1 dm-rutor (finns på byggvaruhus med grönklätt, tunt nät) som man fäster vid marmeringsjärnen. Sedan kan man sätta vilka självklättrande växtyer som helst. Bågarna behöver förresten inte sättas fot vid fot, den ena bågen kan ju ha sin fot i mitten av den andra också.
Själv har jag byggt en rosenkupol med böjda armeringsjärn och rutnät som kanske kan ge idéer också för ett tunnt växtstaket.
Bilder här. Men som sagt - ett fruktstaket är min favorit!