Med risk för att bli idiotförklarad

så tycker jag faktiskt att fastighetsskatt är OK (får man tycka så i dessa dagar?).
Jag bor själv i villa i Göteborg så jag betalar min beskärda del. Vi har varken ärvda pengar eller höga inkomster men vi lever bra ändå.
Självklart tycker jag synd om folk som efter lång tid inte klarar av att bo kvar i områden som med tiden blivit så kallat attraktiva men ofta tycker jag att det verkar som barnen är mest upprörda för att deras framtida arv naggas i kanten. Dessutom verkar somliga nyblivna villaägare vara mer än naiva (oj då, ska vi betala skatt???).
Men jag har ett par tankar om hur det kanske skulle kunna bli mer rättvist:
- Basera fastighetsskatten på inköpspriset. Man kan då kalkylera vad skatten ska bli och långsiktigt ägande premieras (till skillnad från eventuell spekulation).
Jag är lite förvånad att detta alternativ aldrig diskuteras (eller också så har jag missat det helt

).
- Ta bort den årliga skatten helt eller delvis och öka istället reavinstskatten rejält.
Rätt infört så borde dessa förslag kunna inbringa lika stora intäkter som dagens system men inte drabba exempelvis "fattigpensionärer".
Några synpunkter?
/Mimmi