Har väl inget annorlunda råd att ge . Vi har gott om stenar på vår sommartugetomt och vi har gjort en stenmur , utan cement , och tänker göra muren dubbel.
Har tänkt att ha jord emellan , inuti , murarna och ha lågväxande kryddor där.Idag har jag mina kryddväxter på ena sidan om muren och de trivs fint. Vid ena änden har vi satt ett par rosbuskar inramade av ett par stora flata stenar vilket gör att det blir varmare för dem. I andra änden av muren har vi en " öppen spis" av sten och cement . Den stod redan där från början men på ena sidan av den har vi satt björnbär som trivs bra. På andra sidan har jag tänkt sätta kaprifol i år. Vi har en av våra uteplatser , den soligaste , vid muren och det är härligt med de olika dofterna när man sitter där.
När den dubbla muren är klar så ska jag på utsidan , där jag inte har kryddor , ha pioner och löjtnantshjärta.
Vi har stenar runt våra rabetter men tycker inte det är så krångligt att klippa gräset ändå. Den sista biten mot stenarna tar vi med trimmer , det måste man väl göra även om man har andra saker vid kanten.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|