Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rhapsody in blue, i stor kruka?
          ZaraP
          Inlägg 16-04-2007, 20:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 889

Hej!
          Väntar hem en Rhapsody in blue (heter så? wink.gif ). Funderar på att
          ha den i en jättestor kruka, funkar det tror ni? Bor i zon 3.. eller blir
          den för stor? Ville liksom se den i blom och den exakta färgen innan
          jag bestämmer mig för var den ska få "bo" permanent sen..
          Mvh ZaraP

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 23-04-2007, 23:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Rhapsody in blue är en av de moderna rabattrosor som jag verkligen kommit att gilla. En har jag haft i för liten kruka två vintrar i zon 3, och först i år frös mycket ned, men roten klarade sig. En annan har jag planterat djupt med ockuleringsstället 20 cm under jord men hela rosen på kulle ca 20 cm ovan övrig marknivå, och den började klättra redan första året och är nu ca 1,5 m hög utan att frysa ned. En tredje planta satte jag på ett skyddat ställe med ockulerinstället ca 15 cm under jord och i befintlig marknivå, den klarade sig sämre.

Om man bara kommer ihåg att vattna och luckra krukan under sommaren så tror jag denna kan klara ett krukliv gott iallafall under en lagom vinter. Jag tror den är starkare än en zon 3-ros.

Och japp, den är blå, lila, lilarosa med starkt rosaröda knoppar och varje ros får en egen färg, alla med knallgul och vit mitt. Mycket stilig tycker jag, och doften är ljuvlig. AOTs Roslistebilder

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-04-2007, 23:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Cilla @ 24-04-2007, 00:24) *
          En annan har jag planterat djupt med ockuleringsstället 20 cm under jord men hela rosen på kulle ca 20 cm ovan övrig marknivå, och den började klättra redan första året och är nu ca 1,5 m hög utan att frysa ned. En tredje planta satte jag på ett skyddat ställe med ockulerinstället ca 15 cm under jord och i befintlig marknivå, den klarade sig sämre.

tror du den klara sig i zon 1-2 utan att gräva ner den 20cm ? vet inte va den klarar . men klara den sig i zon 3 borde det inte vara några större problem för mig i zon 1-2

Redigerat av flaxss: 23-04-2007, 23:29

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon