Tack för beröm. Jag har drivit upp den från en vanlig ananas rosett. Fem långa år har det dröjt här i Sverige utan lampa och utan någon särskild utrustning. Men det lönade sig. Vad du behöver är tillräckligt med utrymme nära söderfönstret, min ananas har cca 2 m i diameter (2,4m exakt), den behöver minst 1,5 m2 för att trivas i sitt sista år när den bär frukt. Sen lever den vidare genom sina "barn" som ananasen "föder" i form av nya rosetter i jorden och under ananas frukten. Enligt literatur tar det inte så lång tid att driva upp ananas från dessa rosetter (Tyvärr, vet jag inte, hur lång tid tar detta här i Sverige, det verkar som att inte många är besatta att odla exotiska frukter här i Sverige. Ja, jag måste säga att det inte har några ekonomiska fördelar att odla dem här, men för mig är det andra värden jag är ute efter). Alla kan försöka att göra det för att ananas är den lämpligaste exotiska frukten (enligt mina erfarenheter) för våra lägenheter med centrala upvärmning. Jag har hört och läst förut att det inte går att jag måste åka till tex Hawaii för att se ananas med frukt men har lärt mig att med tålamod kommer frukten också i Sverige...
|