Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Oseriösa "Rara Växter"!, Handlar aldrig mer av dem.
          lizatuss
          Inlägg 24-04-2007, 10:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          16-02-2006
          Medlem nr: 7 090



          Jag har köpt frö av "Rara Växter" bl.a riddarsporre 32 frön för 220 kr. Av dessa grodde endast 5 st.
          Jag försökte ringa dem flera gånger men möttes bara av telefonsvarare som hänvisade till deras hemsida.
          Mailade dem första gången 23 mars om att jag följt deras så-instruktioner men att endast 5 grott. Jag skrev att jag ville ha kompensation för dessa.
          Eftersom de inte svarade skickade jag ett nytt mail igår då fick jag detta svar:


          Hej!

          Sådd av riddarsporre ska stå kallt (10-14 C) enligt märkning på våra fröpåsar. Detta innebär att det är lämpligt att så fröerna på våren och sedan placera sådden utomhus. När sedan värmen kommer så gror fröerna. Detta innebär att de inte gror direkt utan först när temperaturen stigit till 22-24 grader. Alternativt så kan man kyla fröerna ett par veckor i kylskåp före sådden och sedan ställa sådden i rumstemperatur. Riddarsporrar, som många andra perenna fröer, befinner sig ofta i vilostadium och behöver en kyligare period för att vakna till liv.

          Som du säkert förstår så har vi har sålt åtskilliga tusen portioner av dessa fröer och detta är klagomål nr 2 på dessa fröer. Jag är ledsen att alla fröer inte gror så lätt men det är tyvärr inte mycket jag kan göra åt den saken.

          Med vänlig hälsning
          Ulla
          RARA VÄXTER
          www.raravaxter.com


          Skrev genast igen men har inte fått svar!

          Är det verkligen ingen mer som råkat ut för detta?
          Tycker de ger ett väldigt oseriöst intryck när de säljer så dyra fröer och sedan inte ersätter när grobarheten är så låg.
          Till saken hör att jag gjorde helt enligt de instruktioner jag fick men leveransen när jag sådde den.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          lizatuss
          Inlägg 24-04-2007, 17:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          16-02-2006
          Medlem nr: 7 090



          Det hjälper tydligen att skriva av sig här på Odla. Nu har jag fått svar:

          Hej igen!

          Dina anklagelser är mycket osympatiska och otrevliga. Vi brukar ALLTID kompensera kunder med seriösa klagomål men ställer oss mycket tveksamma till dina. Dessa fröer är inköpta i år från världens mest seriösa företag när det gäller frö till perenner. Detta skulle alltså innebära att deras fröer inte håller måtten???? Jag kan garantera dig att så inte är fallet. Vi har fått bra respons från många duktiga odlare att dessa fröer håller en hög och bra grobarhet.

          Vi skickar 2 nya fröpåsar var av dessa sorter till dig TROTS att riddarsporrar som genomgår en köldperiod INTE kommer att gro inom fem veckor. Som jag sa i mitt tidigare mail så kan vi tyvärr inte göra något åt att vissa fröer är lättare och andra svårare. Om man inte är villig att acceptera detta faktum så bör man hålla sig till mer lättodlade sorter.

          Att dessa fröer är dyra är ett faktum även för oss och det förklarar prislappen.

          Med vänlig hälsning
          Ulla
          RARA VÄXTER
          www.raravaxter.com



          Jag skrev så här till dem:

          När man klagar på en vara brukar man hos seriösa företag få kompensation.
          Jag skrev i mitt första mail ( 23 mars) att jag sått dessa 32 fröer helt enligt de instruktioner som var med leveransen och att endast 5 av dem grott.
          Det är fortfarande endast dessa 5 som grott!!
          Det spelar ingen roll hur många tusen fröer av dessa sorter ni sålt. De fröer jag har fått och betalat 220 kr
          för var undermåliga och därför vill jag ha kompensation, så enkelt är det.

          Man kan inte som seriös företagare bara skriva att man inget kan göra åt det.
          Säljer man en vara som kunden inte är nöjd med får man faktist kompensera kunden.
          Jag vill ha besked om hur ni kommer att kompensera mig och det vill jag ha inom det snaraste!



          Tycker ni att detta är otrevligt skrivet? Det är klart att jag var irriterad när jag skrev eftersom det var tredje mailet till dem utan något svar, så kanske, jag vet inte.
          Det är deras nonchalanta sätt att bemöta mig som kund jag har reagerat på, det hände ju ingenting förrän jag skrev på Odlas forum.
           
          Citera

          Inlägg i den här tråden
          lizatuss   Oseriösa "Rara Växter"!   24-04-2007, 10:47
          kerstin z5-6   fröna i kylen .. :blink: :wacko: hjälper ju inte...   24-04-2007, 10:53
          anneli85   Att dom bara inte kan kompensera dig och ge dig ny...   24-04-2007, 11:06
          Floppy   Jag håller fullkomligt med dig lizatuss...jag har ...   24-04-2007, 11:53
          wolkenkrabber   det verkar vara stor variation.. av allt jag har s...   24-04-2007, 12:24
          Eva 33c   Jag har aldrig provat att reklamera frön för att d...   24-04-2007, 16:44
          Sailor Pluto   Portionernas storlek har jag också funderat på. Fr...   24-04-2007, 17:08
          adrian   Ja, det finns ju alltid bra och dåligt med alla fö...   24-04-2007, 17:21
          Floppy   Ja du...du fick svar till slut iaf...detkanske är ...   24-04-2007, 18:03
          Ophelia   Vad tråkigt att det blivit så. Själv har jag köpt...   24-04-2007, 18:52
          Eva 33c   Jag tycker nog att dera såråd är lite knepiga. Jag...   24-04-2007, 19:15
          bejron   Jag tycker också diskussionen är lite trist. Rara ...   24-04-2007, 19:21
          Fenja   Jag har bara goda erfarenheter av Rara Växter och ...   24-04-2007, 19:44
          flaxss   Jag har bara goda erfarenheter av Rara Växter och ...   24-04-2007, 20:16
          Katti med torpet   Att beskylla fröfirman för dålig grobarhet är lite...   24-04-2007, 20:57
          Plain   Intressant kundbemötande från deras sida... Jag s...   25-04-2007, 07:04
          uteplatsen   Intressant kundbemötande från deras sida... Jag s...   25-04-2007, 09:12
          bejron   Ger du kunden ett nytt program också om det är vad...   25-04-2007, 12:19
          Betty   Bemötandet från rara växter kunde varit bättre, me...   25-04-2007, 12:53
          anneli85   Mycket dåligt bemötande ifrån Rara Växter, ska man...   25-04-2007, 08:06
          marskattan   Jag håller oxå med om att bemötandet är dåligt. De...   25-04-2007, 12:40
          Bodenblomman   Hur som helst så bemöter man inte sina kunder som ...   25-04-2007, 22:12
          ChiliNörd   Levererar inte sortäkta frön Jag köpte frön till ...   25-06-2015, 08:34
          Bassam   Hej Det är mycket dåligt företag, för att de är...   25-06-2015, 21:12
          ChiliNörd   Detta är ett familjeföretag och vad jag kan få fra...   26-06-2015, 09:45
          Aqvakul   Jag frågade på deras FB sida: "Ni har aldri...   26-06-2015, 13:22
          Bassam   Hej Du behöver bara reklamera den här slarviga ...   26-06-2015, 17:45
          adamappel   Jag handlade för första gången av dem i år och var...   23-03-2016, 20:18


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-07-2025, 07:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon