CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 11:17)

Jag tycker det är bedrövligt att tala om fattigdom. Vad innebär det att vara fattig? Är det att inte ha råd att gå på bio? Inte kunna unna sig ett par nya fräcka sommarskor (fast man redan har skor)? Att vara tvungen att välja fläskkarré istället för oxfilé på helgen? Är det att vara fattig? Så länge folk faktiskt har ett hem, har mat att sätta på bordet och råd att klä sig själva och sina barn så är det inte fattigdom! Dålig ekonomi, javisst, det kan jag hålla med om, men fattigdom? Nä, definitivt inte.
Allt detta gnäll som är på alliansen (att de ger till de rika och tar från de fattiga och sparkar på de som ligger) är till stor del inget annat än hederlig svensk avundsjuka. Det sticker i ögonen att det finns de som har det "bättre" och har råd med saker som inte jag har råd med. Ärligt talat, VAD spelar det för roll att rika moderatkärringen från Djursholm tjänar en slant på att fastighetsskatten slopats? Hon skulle vara rik i vilket fall ändå! Är det inte viktigare att många som har haft det knapert faktiskt kommer att gynnas av t.ex. slopad fastighetsskatt? Det är ju faktiskt den storra massan som gynnas, inte rika knösar.
Vad spelar det för roll att de fåtal rika som finns i detta land (ja, de rika är faktiskt i väldig minoritet även fast det ibland låter precis tvärtom från "anti-allianshåll") får några kronor mer i plånboken? Det viktiga är väl att den politik som förs påverkar den stora massan. Är inte DET det viktiga? Eller handlar allt om att vi alla ska ha det lika bra/dåligt? Är det rättvisa? Skall det inte vara någon skillnad på hur pass utbildad man är, hur mycket man kämpat för sin framgång och liknande?
Hur mycket har inte de "rika" betalt i skatt hittils i alla år.
Nu kanske en del kan återvända från utlandet med sin förmögenhet och alla vi tjänar på det.