Full version: om de vore val i dag
Sidor: 1, 2
aanderss
de gäller riksdags valet
Piccante
Så här långt bekräftar din omröstning de undersökningar som har gett oppositionen (s+v+mp) egen majoritet. vänsterblocket 75% ohmy.gif Borgliga regeringar sitter sällan mer en en period i taget så de får nog börja anstränga sig nu.
Gita
För min del skulle jag rösta precis som jag gjorde i valet i höstas, dvs på ett av allianspartierna.
Tycker att de gjort ett jättebra jobb på kort tid. Fastighetsskatt, jobbavdrag , möjlighet att kunna köpa hemnära tjänster m.m
Gita
kollba
CITAT (Gita @ 23-04-2007, 20:22) *
För min del skulle jag rösta precis som jag gjorde i valet i höstas, dvs på ett av allianspartierna.
Tycker att de gjort ett jättebra jobb på kort tid. Fastighetsskatt, jobbavdrag , möjlighet att kunna köpa hemnära tjänster m.m

För att bara inte tala om möjligheten att svälta ihjäl om råkar bli arbetslös...
Preussen
CITAT (kollba @ 23-04-2007, 20:57) *
För att bara inte tala om möjligheten att svälta ihjäl om råkar bli arbetslös...

jo men Kolba, innan dess har man möjligheten att jobba lågavlönat i folks hem. ja, för att kunna försörja dig behöver du ha en ca 3 jobb o då får du ju ser fler hem. dessutom har du de friheter som Lagen om Anställningskydd (LAS) kväver. det gäller att se möjligheterna wink.gif
kollba
CITAT (Preussen @ 23-04-2007, 21:08) *
jo men Kolba, innan dess har man möjligheten att jobba lågavlönat i folks hem. ja, för att kunna försörja dig behöver du ha en ca 3 jobb o då får du ju ser fler hem. dessutom har du de friheter som Lagen om Anställningskydd (LAS) kväver. det gäller att se möjligheterna wink.gif

Du har naturligtvis rätt. Man får ju se sig om i diverse välbärgade människors hem. Bara det kan vara värt en 5-6 000 i månaden.
Sen kan man skaffa sig kontakter i skvallerpressen och tipsa dem (mot betalning naturligtvis) om vad som försigår bakom kulisserna.
Har man sen riktigt stor tur så kanske man tom kan få städa undan skiten (mot bedrövlig betalning) hos en eller annan kändis. Man kan panta tomflaskorna efter diverse vilda parties - fast å andra sidan så dricker de väl bara dyra och exklusiva märken som inte går att panta. Möjligen kan man hitta en eller annan snutt överblivet kokain som man kan kränga på gatan när man går hem...
Som sagt: Det gäller bara att se möjligheterna...
Airamya
rotfl.gif
Jag älskar galghumor biggrin.gif
mamamaggan
Dessutom Kollba behöver du inget eget hem eftersom du inte har tid att sova så där sparar du in den utgiften. Om du har tur så kanske du kan få några smulor från de rikas bord också så att du slipper lägga ut alltför mycket på mat. Det gäller att ligga i !!!!!!!!
Björken
Äntligen har det blivit lönt att ha de där flera jobben som jag var tvungen att skaffa mig under förra regeringens tid vid makten bara för att jag inte ville vara bidragsberoende. Tack för den nya regeringens syn på att det äntligen lönar sig att jobba.
Tezzla
Om det vore val i dag så hade jag röstat precis lika som i september, d.v.s på Kristdemokraterna.
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 22-04-2007, 21:49) *
Så här långt bekräftar din omröstning de undersökningar som har gett oppositionen (s+v+mp) egen majoritet. vänsterblocket 75% ohmy.gif Borgliga regeringar sitter sällan mer en en period i taget så de får nog börja anstränga sig nu.

48 personer har röstat happy.gif
Alba
Ni är bara så roliga a0a.gif
rotfl.gif

Whiskuchi
Samma som i valet - ett alliansparti.
Gita
Det skulle vara kul att veta hur många av dem som uttalar här sig som arbetar, dvs hör till dem som alltid får betala, både för sig själva och andra. För mig är det självklart att det skall vara mer lönsamt att arbeta än att leva på bidrag.Det är ju faktiskt så att inte alla kan leva på bidrag, några måste arbeta för att försörja resten, och då behövs några morötter. Tycker att vi fått litegrann med den nya regeringen.
Gita
bejron
Vi har inte fått morötter för att försörja andra, vi har tagit en del av deras försörjning. För mig är det morot nog att jag fortfarande har den känslan kvar att det finns andra som har det sämre än jag och att det är en god gärning att dela med sig. Jag glömmer inte att jag haft det dåligt ställt och varit en "parasit" men jag sänder många tankar till dem som hjälpte mig och fick mig på kurs att komma dit jag är nu.
Preussen
äh va? vaddå inga morötter? för mig har en stor morot för att jobba varit att det bidgragit till det gemensamma. med skattesänkningar blir det mindre av det gemensamma. staten har förvisso bra inkomster pga rådande högkonjuktur men den dagen konjukturen vänder så undrar jag vad en minskande stats åtgärder blir.
se tex de sk pigavdragen, mina skattepengar går till en liten del av samhället som redan har råd att betala det, det är en dyr arbetsmarknadsåtgärd. vill inte att mina skattepengar ska betala privilegier åt redan priviligerade.
sen så bör det tilläggas att en socialdemokratisk regering inte "återställer" saker o ting som de var. Den ekonomiska makten för staten har minskat när man sålt ut stora företag och man har sänkt skatter. Sen så ska man inte vara säker på sin sak att socialdemokratin vill återställa heller, de gjorde det inte efter 94 års val. vill man förändra får man organisera sig och aktivera sig.

tendensen under de senaste 20 åren har varit fler osäkra anställningar och med den nya regeringens politik kommer den att cementeras. se deras förändringar av LAS. nåväl.
mamamaggan
CITAT (Gita @ 24-04-2007, 20:21) *
Det skulle vara kul att veta hur många av dem som uttalar här sig som arbetar, dvs hör till dem som alltid får betala, både för sig själva och andra. För mig är det självklart att det skall vara mer lönsamt att arbeta än att leva på bidrag.Det är ju faktiskt så att inte alla kan leva på bidrag, några måste arbeta för att försörja resten, och då behövs några morötter. Tycker att vi fått litegrann med den nya regeringen.
Gita

För mig är hela resonemanget med bidrag helt fel ute. Vi har , via staten , försäkringar som vi alla betalat till och som faller ut när de behövs precis som t ex en vanlig hemförsäkring. Det är väl samma sak där ,att en del får inbrott och då är vi andra med och betalar men tänk att jag har iaf aldrig hört någon beklaga sig över det. Ska vi avskaffa sjukförsäkring, A-kassa ( vill ju inte ens alliansen) , socialen m fl och låta dem som är så " dumma " att de blir sjuka eller arbetslösa eller råkar ut för något annat ligga på gatan och dö? Tänk på att det kan var du som i morgon råkar ut för en olycka eller blir arbetslös eller råkar ut för något annat och då tycker du nog att det är bra med försäkringar. Och som sagt ,även om du betalar till privata försäkringar så blir det så att du får betala för dem som råkar illa ut.
Piccante
Gita

Jag kan bara tala för mig själv. Jag har nyligen gått från arbetslöshet till arbete och hör nu mera då till de som alltid får betala! Eftersom jag stod utanför A-kassan så kan jag säga att det är inte alls varken lätt eller trevligt att behöva leva på lägsta beloppet i aktivitetsstödet som jag hade nu senast. Givetvis är det mer lönsamt att arbeta, sämre kan det det ju knappast bli.

Tycker nog att morötterna lyser med sin frånvaro än så länge. Lite mer över i plånboken hade iofs inte skadat men samtidigt har jag alltid varit och är fortfarande kritisk till att de skattepengar jag betalar in inte fördelas på alla genom generell välfärd utan att man nu även har infört riktade stöd för städning åt folk i bättre områden som har större hus än de själva mäktar med. Tycker det liknar någon omvänd regionalpolitik där kommunal skatteutjämning mot glesbygd riktas mot Täby, Lidingö och Danderyd istället. Hade hellre sett att skattemedel satsades på svagare grupper i samhället.
bejron
Läs nu vad jag skrev. Jag tycker inte det är en morot för mig att veta att mitt ekonomiska välstånd kommer sig av att dom som redan har det sämst får det sämre. Vi har tagit en del av deras försörjning menas att dom pengar jag får mer av nu är på bekostnad av dom som får bidrag och redan har det dåligt ställt.
Preussen
tack för klargörandet.

jo, politiken går ju ut på att spela grupper mot varandra. vi som har någorlunda lön 18 papp i månaden o så ska se ner på de som är under oss för att titta uppåt.
Virriz
Jag skulle röstat precis som i september, dvs på miljöpartiet!

För jag tänker 100 år framåt, och för mig finns då inget annat val! Räntor och skatter och bidrag hit och dit, men om 100 år så är det viktigaste hur vi tagit hand om vår egen och andras miljö!

Och även om jag själv tjänat rätt bra hittills på alliansens politik, så har jag också varit arbetslös och sjukskriven och det är någonting som jag aldrig glömmer känslan av, och att "öka motivationen" att jobba om man inte har ett bidrag som man kan betala hyra och mat med, det tror jag inte ett skit på!
De fåtalet lata fuskare som finns måste man försöka sätta dit utan att det drabbar alla andra som försöker göra rätt för sig!
kollba
Gita

Jodå jag arbetar och jag betalar gärna skatt så länge jag vet att pengarna används till dem som behöver dem.
Men att betala för att ett antal moderatkärringar skall få subventionerad hemhjälp ligger inte i mitt intresse - jag antar att det är moroten du pratar om...? Jag antas förmodligen arbeta mera och hårdare bara för att vissa personer inte orkar städa själv ?
Pirum
Hm, ja, det är väl redan så att det är mer lönsamt att arbeta än att få bidrag, för folk flest, även om det säkert finns folk som tjänar mer på bidrag än arbete (de flesta sådana jag känner är företagare, menmen, jag kanske inte är representativ...).

Från Text-TV idag :

"De rikaste tjänar mest på skattepaket
10 proc tar hem hälften av sänkningen"
http://svt.se/svttext/web/pages/109.html
Nästan hälften av skattelättnaderna
som föreslås i regeringens vårbudget
går till den tiondel av befolkningen
som tjänar mest. Det visar en analys
av riksdagens utredningstjänst, RUT
herkules
CITAT (kollba @ 24-04-2007, 22:53) *
Jodå jag arbetar och jag betalar gärna skatt så länge jag vet att pengarna används till dem som behöver dem.
Men att betala för att ett antal moderatkärringar skall få subventionerad hemhjälp ligger inte i mitt intresse - jag antar att det är moroten du pratar om...? Jag antas förmodligen arbeta mera och hårdare bara för att vissa personer inte orkar städa själv ?

amen!
Blomstertanten
Skulle rösta precis likadant i dag som jag gjorde vid förra valet ! Nämligen på vänsterpartiet.

Men kan inte begripa hur somliga som röstade på borgarna i dag kan sitta o säga att de är förvånade över deras politik g.gif
De gör ju precis det de lovade före valet ! Så man måste ju i all fall gratulera hbd.gif dessa väljare, de har äntligen hittat några partier som håller vad de lovar tongue.gif

Fast borgarnas slogan borde ha varit : Ta från de fattiga och ge till de redan rika ! Då hade de varit ännu ärligare sleep.gif
Malvia
CITAT (Pirum @ 24-04-2007, 23:41) *
Hm, ja, det är väl redan så att det är mer lönsamt att arbeta än att få bidrag, för folk flest, även om det säkert finns folk som tjänar mer på bidrag än arbete (de flesta sådana jag känner är företagare, menmen, jag kanske inte är representativ...).

Kan du förklara vad du menar med detta?

Företagare som tjänar mer på bidrag än arbete?
KURT
CITAT (Pirum @ 24-04-2007, 22:41) *

Från Text-TV idag :

"De rikaste tjänar mest på skattepaket
10 proc tar hem hälften av sänkningen"
http://svt.se/svttext/web/pages/109.html
Nästan hälften av skattelättnaderna
som föreslås i regeringens vårbudget
går till den tiondel av befolkningen
som tjänar mest. Det visar en analys
av riksdagens utredningstjänst, RUT

Nåja Finansministern har ju bara lovat att skattesänkningarna skall gynna de lågavlönade, och han anser säker att även de som tjänar mer än 434.700 kr/år är relativt lågavlönade.
Airamya
Gita

Det där lät nästan elakt. Jag är arbetslös men inte för att jag valt det själv. Morötter? För att söka jobb? Det behövs inte. Min högsta dröm är att få ett arbete och slippa leva i den otrygghet och fattigdom som det innebär att vara arbetslös.
Det som händer nu är att otryggheten o fattigdomen bara blir så mycket större.
Men det är klart, sitter man inom trygga väggar så kan man kanske inbilla sig att folk är arbetslösa bara för att de tjänar så bra på det eller för att de är lata eller vad det nu är ni tror om oss så kallade 'parasiter'.
Anma
Jag skulle rösta på vänstern, vilket jag gjorde i valet också.

Gita.
Har alltid röstat på socialdemokraterna eller vänsterpartiet. Nu har jag varit sjuk i fyra år. Innan dess har jag arbetat sedan jag var 16 år, i nästan 20 år. Har aldrig tyckt att skatt är fel. Har aldrig blivit förbannad på hur mycket skatt som dragits, oavsett om jag haft en bra eller dålig inkomst. Har tjänat allt från 5000:-/mån till 33000:-.
Jag tänker inte sitta och skämmas för att jag inte kan arbeta längre. Jag tänker inte skämmas för att jag råkade vara på hemväg från arbetet när min skada skedde. Det gör att jag får även livränta och får ut samma pengar som jag hade haft om jag arbetat. Visst vill jag arbeta, men jag kan inte. Det tänker jag inte heller skämmas för.

Däremot är jag heligt förbannad över en del av de politiska besluten som görs idag. Det skulle jag varit ÄVEN om jag hade arbetat.

niklaswik
CITAT (Preussen @ 24-04-2007, 20:55) *
för mig har en stor morot för att jobba varit att det bidgragit till det gemensamma.

Min morot är densamma. Alltså det gemensamma mellan mig och mina sparkonton. naughty.gif

För övrigt är det rent vansinne att man kan tjäna så MYCKET på a-kassa! Allt över 12.000 efter skatt borde tas tillbaks och ges till dom med lägst ersättning istället så att alla arbetslösa fick ungefär lika mycket. Har svårt att se den f.d. arkitektens "icke-arbetande" vara värt 7-8 tusen mer än den f.d. städerskan.

F.ö. ganska kul att för en gångs skull vara på det vinnande lagets sida och se hur komiskt det är när förlorarna tar varje tillfälle för att skälla ut "oss"... biggrin.gif

CITAT (Malvia @ 25-04-2007, 08:15) *
Kan du förklara vad du menar med detta?

Företagare som tjänar mer på bidrag än arbete?

Bönder! laugh.gif giggle.gif
Airamya
12.000 efter skatt? Från a-kassan? Det går väl inte att få? Maxgränsen går ju vid 680 kr/dag och det blir ca 13.600 före skatt.
Malvia
CITAT (niklaswik @ 25-04-2007, 10:20) *
Bönder! laugh.gif giggle.gif

Det är väl EU-bidrag i såna fall.
Tezzla
Jag tycker det är bedrövligt att tala om fattigdom. Vad innebär det att vara fattig? Är det att inte ha råd att gå på bio? Inte kunna unna sig ett par nya fräcka sommarskor (fast man redan har skor)? Att vara tvungen att välja fläskkarré istället för oxfilé på helgen? Är det att vara fattig? Så länge folk faktiskt har ett hem, har mat att sätta på bordet och råd att klä sig själva och sina barn så är det inte fattigdom! Dålig ekonomi, javisst, det kan jag hålla med om, men fattigdom? Nä, definitivt inte.

Allt detta gnäll som är på alliansen (att de ger till de rika och tar från de fattiga och sparkar på de som ligger) är till stor del inget annat än hederlig svensk avundsjuka. Det sticker i ögonen att det finns de som har det "bättre" och har råd med saker som inte jag har råd med. Ärligt talat, VAD spelar det för roll att rika moderatkärringen från Djursholm tjänar en slant på att fastighetsskatten slopats? Hon skulle vara rik i vilket fall ändå! Är det inte viktigare att många som har haft det knapert faktiskt kommer att gynnas av t.ex. slopad fastighetsskatt? Det är ju faktiskt den storra massan som gynnas, inte rika knösar.

Vad spelar det för roll att de fåtal rika som finns i detta land (ja, de rika är faktiskt i väldig minoritet även fast det ibland låter precis tvärtom från "anti-allianshåll") får några kronor mer i plånboken? Det viktiga är väl att den politik som förs påverkar den stora massan. Är inte DET det viktiga? Eller handlar allt om att vi alla ska ha det lika bra/dåligt? Är det rättvisa? Skall det inte vara någon skillnad på hur pass utbildad man är, hur mycket man kämpat för sin framgång och liknande?
Malvia
CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 11:17) *
Jag tycker det är bedrövligt att tala om fattigdom. Vad innebär det att vara fattig? Är det att inte ha råd att gå på bio? Inte kunna unna sig ett par nya fräcka sommarskor (fast man redan har skor)? Att vara tvungen att välja fläskkarré istället för oxfilé på helgen? Är det att vara fattig? Så länge folk faktiskt har ett hem, har mat att sätta på bordet och råd att klä sig själva och sina barn så är det inte fattigdom! Dålig ekonomi, javisst, det kan jag hålla med om, men fattigdom? Nä, definitivt inte.

Allt detta gnäll som är på alliansen (att de ger till de rika och tar från de fattiga och sparkar på de som ligger) är till stor del inget annat än hederlig svensk avundsjuka. Det sticker i ögonen att det finns de som har det "bättre" och har råd med saker som inte jag har råd med. Ärligt talat, VAD spelar det för roll att rika moderatkärringen från Djursholm tjänar en slant på att fastighetsskatten slopats? Hon skulle vara rik i vilket fall ändå! Är det inte viktigare att många som har haft det knapert faktiskt kommer att gynnas av t.ex. slopad fastighetsskatt? Det är ju faktiskt den storra massan som gynnas, inte rika knösar.

Vad spelar det för roll att de fåtal rika som finns i detta land (ja, de rika är faktiskt i väldig minoritet även fast det ibland låter precis tvärtom från "anti-allianshåll") får några kronor mer i plånboken? Det viktiga är väl att den politik som förs påverkar den stora massan. Är inte DET det viktiga? Eller handlar allt om att vi alla ska ha det lika bra/dåligt? Är det rättvisa? Skall det inte vara någon skillnad på hur pass utbildad man är, hur mycket man kämpat för sin framgång och liknande?

bravo.gif

Hur mycket har inte de "rika" betalt i skatt hittils i alla år.

Nu kanske en del kan återvända från utlandet med sin förmögenhet och alla vi tjänar på det.
Tezzla
CITAT (Preussen @ 24-04-2007, 20:55) *
...för mig har en stor morot för att jobba varit att det bidgragit till det gemensamma. med skattesänkningar blir det mindre av det gemensamma.

Vilket jag anser är jättebra eftersom det ställer krav på individen OCH ger individen det egna ansvaret (friheten) tillbaka så att han/hon inte behöver förlita sig på att Pappa Staten sköter allting.

De individer som inte klarar av detta (av olika anledningar) kommer alltid att ha ett skyddsnät som hjälper dem.
KURT
Det är ju inte rika personer det klagas påhär, utan på en regering (som visserligen består av rika personer), som säger och lovar en sak men gör det rakt motsatta!
Tezzla
CITAT (KURT @ 25-04-2007, 12:08) *
Det är ju inte rika personer det klagas påhär, utan på en regering (som visserligen består av rika personer), som säger och lovar en sak men gör det rakt motsatta!

Vad är det som de lovar men gör motsatt? unsure.gif Hittills tycker jag verkligen alliansen genomför den politik de presenterade innan valet. Inga brutna vallöften än så länge. Vad är det det som du specifikt tänker på?
Björken
Håller verkligen med om att denna regeringen håller sina vallöften. De talade klart och tydligt om innan vad de tänkte göra om de kom till makten.
De som gnäller nu och som röstade på dem måste vara de som varit vana att ett löfte bara är tomma ord som det varit förr om åren. Man har lovat och lovat en massa innan valet men när det väl är förbi så har man glömt bort vad man lovat.

Kom inte sedan och snacka om att det finns de som inte fuskar sig genom livet, för denna sida http://www.sommarjobb.net/index.php?show=fika visar verkligen hur många börjar sitt jobbliv med.
mamamaggan
Skillnaden på oss som skriver här är väl helt enkelt att en del vill ha allt själva , girigheten talar , medan andra tänker på sina medmänniskor och inser dessutom att de själva kan råka illa ut.

Tezzla
CITAT (mamamaggan @ 25-04-2007, 12:27) *
Skillnaden på oss som skriver här är väl helt enkelt att en del vill ha allt själva , girigheten talar , medan andra tänker på sina medmänniskor och inser dessutom att de själva kan råka illa ut.

Är det verkligen så svartvitt? Är man antingen girig och skiter i sina medmänniskor (=röstar blått) eller medmänsklig (=röstar rött)?

Vilken enkel och fördomsfull förklaring...
Malvia
CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 12:33) *
Är det verkligen så svartvitt? Är man antingen girig och skiter i sina medmänniskor (=röstar blått) eller medmänsklig (=röstar rött)?

Vilken enkel och fördomsfull förklaring...

Jag har stött på en drös giriga sossar/v, och mycket medmänskliga alliansröstare.
Tezzla
CITAT (Malvia @ 25-04-2007, 12:38) *
Jag har stött på en drös giriga sossar/v, och mycket medmänskliga alliansröstare.

Visst är det så. Det finns inga självklara likhetstecken mellan hur en människa ÄR och politisk hemvist. Däremot finns det olika definitioner på vad som är medmänsklighet flirting.gif Om åsikten att människor själva ska ges möjlighet att skapa sitt liv och själva ansvara för det (istället för att staten går in och tar ett faderligt ansvar) anses "omedmänsklig", ja då är jag väl inte medmänsklig då 000.gif
Airamya

Det finns faktiskt folk som inte har råd att köpa kläder, varken till sig själv eller sina barn. Det finns folk som är tvugna att vända o vrida på varenda krona tjugo gånger för att ha råd att köpa mat, och då pratar jag INTE om fläskfilé.
Jag tror inte du ska prata om fattigdom, nej, framför allt eftersom du tycker att det är så bedrövligt att prata om det. Men jag som vet vad fattigdom innebär kan kanske få göra det?
Tezzla
CITAT (Airamya @ 25-04-2007, 14:20) *
Jag tror inte du ska prata om fattigdom, nej, framför allt eftersom du tycker att det är så bedrövligt att prata om det. Men jag som vet vad fattigdom innebär kan kanske få göra det?

Grejen är ju att ingen vet vilka erfarenheter jag har. Men ändå tar folk för givet att med de åsikter jag har så har jag minsann aldrig smakat på att vara utan pengar och jag har garanterat ingen erfarenhet av hur det är att vrida och vända på varenda öre. flirting.gif

Detta är så fel som det kan bli och därför kommer jag fortsätta tycka det är bedrövligt att prata om fattigdom i Sverige. Det finns ett skyddsnät i Sverige. Inga barn behöver svälta eller gå utan kläder.
Björken
CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 14:30) *
Grejen är ju att ingen vet vilka erfarenheter jag har. Men ändå tar folk för givet att med de åsikter jag har så har jag minsann aldrig smakat på att vara utan pengar och jag har garanterat ingen erfarenhet av hur det är att vrida och vända på varenda öre. flirting.gif

Detta är så fel som det kan bli och därför kommer jag fortsätta tycka det är bedrövligt att prata om fattigdom i Sverige. Det finns ett skyddsnät i Sverige. Inga barn behöver svälta eller gå utan kläder.

Jag håller verkligen med dig. Jag vet också allt för väl hur det är att inte veta från dag till dag hur morgondagen ska sluta. Mat kunde jag i varje fall varje dag sätta på bordet även om det vissa veckor blev havregrynsgröt flera mål om dagen. Men varken jag eller mina barn behövde gå och lägga oss hungriga. De som följt mig här på forumet vet det eftersom jag berättat hur mitt liv varit.

Jag har full förståelse och empati för de människor som har det svårt och jobbigt för jag vet hur kändes då.

Men jag har ändå alltid valt att rösta "blått" för jag tror och har alltid trott på att det är meningen med livet att jag ska kunna leva på den lön jag förvärvar och inte på bidrag.

Lär er också att skilja på när jag säger bidrag och inte dra in sjukersättningar och pensioner av olika slag, ja jag vet att det inte längre kallas pension när man inte är ålderspensionär men jag har inte satt mig in i de olika sättet att benämna den ersättning som utgår när man inte längre kan jobba av ett eller annat själ.
herkules

fattigdom i dag i sverige år 2007 är att inte varje dag kunna ge dina barn en fullvärdig kost.
det är också att inte ha råd att hyra dig ett ställe att bo på.
det är att inte få kredit på apoteket så du kan hämta ut din livsviktiga medicin.
osv osv osv.
och det är ju precis så det ser ut för många i dag - de har helt enkelt inte råd att leva. fattigdomen är mycket vanligare än vad folk vill tro.

jag är tämligen övertygad om att de svenskar som är avundsjuka på "hundratusentals-kronor-i-månadslön-människorna" är lätträknade OM de bara har sin egen familjesituation tryggad. med tryggad menar jag att man ska ha tak över huvudet och riktig mat på bordet VARJE dag, ha råd att hämta sin medicin även om man är sjuk eller arbetslös!
personligen skiter jag högaktningsfullt om grannen är miljonär - de blir inte bättre människor för det.

visst gör alliansen det de lovat - gör de rika rikare och det är de fattiga som får betala. sick.gif detta finns det ingen som förnekar (se förhöjda a-kasseavgifter, noll skattelättnader för sjuka och arbetslösa mm)..
Pirum
Finns mängder av undersökningar som visar på att det är relativ fattigdom som är den som känns värst. Helt enkelt att man själv inte kan ge sina barn det som grannen kan, exempelvis, det är sånt som svider och skapar ångest. Att förklara för tonårsdottern att hon nog inte kan få den där språkresan som hon hoppats, eftersom familjen behöver en ny tvättmaskin. Nu ska vi inte förvandla det här till en Monty Pythonsk skryttävlig om "vem som har det värst", men många familjer lever på väldigt små marginaler. Många har inte råd att gå till tandläkaren, oavsett hur de prioriterar. Många är inte kreditvärdiga kunna skaffa bredband eller telefon ens (får klara sig med kontantkort - vilket är dyrare...det är dyrt att vara fattig), så det är väl sällan man hör om dem här på nätet...
herkules
jo, nog stämmer det att den relativa fattigdomen är den som kan kännas värst, har man ingenstans att bo och inget att äta så är det ju liksom redan kört..
Preussen
Björken o Tezzla, lättare var det på hungerkravallernas tid. Då tågade pöbeln in i de besuttnas kvarter och tog mat helt enkelt.
Tezzla
CITAT (Preussen @ 04-05-2007, 20:49) *
Björken o Tezzla, lättare var det på hungerkravallernas tid. Då tågade pöbeln in i de besuttnas kvarter och tog mat helt enkelt.

Ja, usch ja. Och där är vi snart igen -fear-.gif coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon