CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 11:17)

Jag tycker det är bedrövligt att tala om fattigdom. Vad innebär det att vara fattig? Är det att inte ha råd att gå på bio? Inte kunna unna sig ett par nya fräcka sommarskor (fast man redan har skor)? Att vara tvungen att välja fläskkarré istället för oxfilé på helgen? Är det att vara fattig? Så länge folk faktiskt har ett hem, har mat att sätta på bordet och råd att klä sig själva och sina barn så är det inte fattigdom! Dålig ekonomi, javisst, det kan jag hålla med om, men fattigdom? Nä, definitivt inte.
fattigdom i dag i sverige år 2007 är att inte varje dag kunna ge dina barn en fullvärdig kost.
det är också att inte ha råd att hyra dig ett ställe att bo på.
det är att inte få kredit på apoteket så du kan hämta ut din livsviktiga medicin.
osv osv osv.
och det är ju precis så det ser ut för många i dag - de har helt enkelt inte råd att leva. fattigdomen är mycket vanligare än vad folk vill tro.
jag är tämligen övertygad om att de svenskar som är avundsjuka på "hundratusentals-kronor-i-månadslön-människorna" är lätträknade
OM de bara har sin egen familjesituation tryggad. med tryggad menar jag att man ska ha tak över huvudet och riktig mat på bordet
VARJE dag, ha råd att hämta sin medicin även om man är sjuk eller arbetslös!
personligen skiter jag högaktningsfullt om grannen är miljonär - de blir inte bättre människor för det.
visst gör alliansen det de lovat - gör de rika rikare och det är de
fattiga som får betala.

detta finns det ingen som förnekar (se förhöjda a-kasseavgifter, noll skattelättnader för sjuka och arbetslösa mm)..
Redigerat av herkules: 25-04-2007, 16:17