CITAT (noora @ 25-04-2007, 17:33)

Ligger det på ytan av jorden? Är jorden väldigt fuktig? Rostbrunt tycker jag låter mer som nån sorts svamp än som mögel, men jag kan inte påstå att jag är någon expert på sådant (har aldrig drabbats av något sådant själv).
Ja, det ligger på ytan, kan nog mkt väl vara svamp... Är det bättre än mögel...?
CITAT (noora @ 25-04-2007, 17:33)

Byt till rena tidningar i alla fall. Du behöver inte slänga levande plantor tycker jag, men flytta bort dom infekterade plantorna från friska plantor så att "möglet" inte sprids. Om jorden är väldigt blöt kan det vara bra att plantera om chilin i torrare jord, dom tycker inte om att stå för blött (rötterna förstörs väldigt lätt). Jag brukar inte vattna chilin om jorden är fuktig en cm under ytan, jag sticker ner fingret i krukan och känner efter. Ibland vattnar jag först när bladen börjar sloka.
Jorden är fuktig, för jag vattnade häromdan. Brukar bara vattna ca 1 ggn/vecka, då är de snustorra. Jag troddde jag var lite dålig på att vattna, men då är det bra alltså?
Jag ser att tidningarna har lite grönt mögel oxå, så det är säkert fukten som är orsaken - konstigt bara att det inte hänt förut! Jag byter tidningar och tar bort den infekterade jorden från krukorna, kan ju fylla på med lite torr jord. Och så flyttar jag de "smittade" chilisarna från de friska.
Tack för råden!
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com