CITAT (Gurkan @ 25-04-2007, 19:01)

Om "möglet" är grönt och som en tunn beläggning så är det sannolikt inte mögel utan alger ... dom älskar fukt, värme och näringsrikt vatten ... helt ofarligt !!
Läste kanske ditt första inlägg slarvigt ... alger älskar att växa på perlit, dom gillar den kombinationen av luft och fukt. Precis som chilirötterna.
Phu, vad skönt!

Nu gjorde jag ändå så att jag försiktigt välte plantan upp o ner o tog bort det "mögliga", men då vet jag nästa gång att det inte är farligt!
Jag tog bort all svamp från de angripna jordarna och algerna från dem som hade det, sen planterade jag dem i nya krukor. Jag märkte att när jag hade planterat dem första gången hade jag haft perlite i jorden, men jag hade börjat och slutat varje kruka med endast jord. Nu gjorde jag tvärtom; "grundade" med några leca o lite perlite, sen perliteblandad jord ända upp.
Rötterna såg fina ut iaf, ganska långa och vita. Några hade börjat snurra runt krukan, snart dags att plantera om... JAg klippte av några långa rötter, har läst att man ska göra det, hoppas det gäller även chili...

Tack för era snabba svar! Vad skulle jag göra utan Odla.nu...
Redigerat av uteplatsen: 25-04-2007, 19:56
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com