CITAT (mamamaggan @ 24-04-2007, 23:23)

Vet inte om det går på spalje , de vill ju gärna hålla sig lågt där de växer naturligt. Hos mig gör ju stenarna att det blir varmare än om de stod öppet. Det gör att det blir bättre klimat än min vanliga zon 2 - 3 . Du har ingenstans där de kan stå lite skyddat ?
Förresten , såg att du är ny här Välkommen hit!
[color="#8B0000"][/color][font="Comic Sans MS"][/font][size="1"][/size]
Hej thanks: kul att bli så välkommnad!
Jag läste , på nätet var det nog, att man kunde låta dem gå efter en spalje ifrån början. Och då skulle man visst lägga alla gamla grenar åt t ex höger och de nya skulle ledas in åt vänster, För att hålla reda på vilka som kan klippas ner, och vilka som ger bär.
Men om det funkar kan jag inte säga, när jag aldrig haft björnbär förut. Har en stor sten nere vid vattnet, med sol, men det är ett utsatt läge vid blåst, och det kan verkligen ta i här ibland. Bor nämligen i den södra änden av en lång sjö, och den värsta vinden av alla, nordan, är ruskig när den tar sats ända från norra sidan. Vet inte hur buskarna skulle trivas då
Men rötterna skulle ju alltid ha tillgång till vatten, så under skörden skulle man aldrig behöva vattna dem, som jag också läste på nätet att man behövde göra vid torka. Annars skulle skörden bli sämre. Ja

suck.... får väl fundera vidare på det här.
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2007, 23:23)

Vet inte om det går på spalje , de vill ju gärna hålla sig lågt där de växer naturligt. Hos mig gör ju stenarna att det blir varmare än om de stod öppet. Det gör att det blir bättre klimat än min vanliga zon 2 - 3 . Du har ingenstans där de kan stå lite skyddat ?
Förresten , såg att du är ny här Välkommen hit!