CITAT (Blomstersmurfen @ 29-04-2007, 05:50)

Vill bara påminna om att det finns flera olika typer av Agapanthus, både den vanliga som vissnar ner när ljuset försvinner, vilar och startar på nytt när ljuset kommer tillbaka. Den kan jag tänka mig kan klara sig ute i mildare zoner.
Men det finns en till som behåller bladen hela vintern, och den skulle definitivt inte klara sig ute.
Har själv båda sorterna. Blommorna står sig lite längre på den som behåller bladen, och är lite vackrare i färgen också, tycker jag. Får se om jag lyckas ladda upp något foto.
snön skyddar och dom flesta klara runt -12c -17c , finns två sorter som bara klara -6c -3c dock inte så vanliga i Sverige , dom som säljs på plantskolor är oftast dom sorter som lätt klara sig upp till zon 2 även 3 . och även har man dom varmt under vinter typ över +10c så är dom vintergröna .
Agapanthus africanus
Agapanthus praecox
Agapanthus orientalis
Agapanthus campanulatus
kan alla dom här klara sig fint i zon 1 och även 2 och med 3 med vintertäckning , även då dom ligger under snö som skyddar dom
och även ni som läser allt om trädgård där kan man läsa om två personer som haft Agapanthus på friland den ena i zon 3 och den ena i zon 2 , den andre hade haft sina i 15-10år ( om jag kommer ihåg rätt ) och där va även bilder på fina praktexemplar , hon i zon 3 ( tror det va en hon om jag kommer ihåg rätt ) men hon i zon 3 gav dom visserligen mer skydd
tillägg nu när vintrarna blir mildare plus snö så borde dom klara sig ännu bättre och man planterar den givetvis i full sol = en zon varmare .
Redigerat av flaxss: 29-04-2007, 14:05