Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur har de beräknat växtzonerna?, Funderar på om det stämmer :)
          Vesna
          Inlägg 29-04-2007, 21:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 5 850

Hej,

Jag bor på småländska höglandet som enl. alla konstens regler tillhör växtzon 5. Med andra ord samma växtzon som dalarna och norrlandskusten. Jag har funderat lite på detta smile.gif Oavsett vilket årstid jag ser på väderprognoser och snödjup etc så följer vi på småländska höglandet vårt "närområde". Vi har altså samma temperaturer och samma snödjup som hela resten av götaland borträknat skåne och västkusten. Så hur sjutton delar de då in växtxonerna? Det kan ju inte vara efter klimat? För vi har ju som sagt samma klimat som hela inre götaland. Så varför hamnar vi här en till två växtzoner högre? För i genomsnitt är det ju inte kallare?

Funderar på detta just för att det finns växter som jag gärna hade vela plantera. Jag är jättesugen på japansk blodlönn, men de är ju rätt dyra och jag vill ju inte att den ska dö för mig sad.gif Vad kan hända en växt som står i en zon eller två för högt (ja det västa är väl att en fryser). Växer den kanske dåligt eller vad får det för konsekvenser? Hur kan jag hjälpa dessa växter på traven? Kan man bereda marken så att den inte står blött under vintern och fryser. Eller borde jag ge upp om blodlönn, syrenbuddleja och övriga växter som bar tål upp till zon3?

--------------------
          // Vesna

Zon 5 - Småländska höglandet

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon