Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> är de många som spionerar på er dator, med spionprogram
          aanderss
          Inlägg 27-04-2007, 18:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

på 2 timmar har jag haft nästan 100 stycken mitt antivirusprogram tagit bort.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          anna_rispan
          Inlägg 30-04-2007, 12:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

LadyG: oj, det lät krångligt men ruggigt!!! jag drömde mardrömmar om sånt där i natt....

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 30-04-2007, 15:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

CITAT (anna_rispan @ 30-04-2007, 13:19) *
          LadyG: oj, det lät krångligt men ruggigt!!! jag drömde mardrömmar om sånt där i natt....

Tyvärr är det inte speciellt krångligt, det är det som är problemet. Det behöver inte ens vara skickliga "datorkriminella" för att skapa botnet. Tyvärr är det två stycken faktorer som leder till att det alls är problem.

1. Folk vet att de behöver skydda sig men inte hur de använder skydden. De flesta vet att de behöver en brandvägg och installerar det (eller utnyttjar det som finsn i operativystsmet om man har Vista eller XP) men uppdaterar aldrig och underhåller aldrig. Och om det dyker upp en fråga om "programmet SVCHOST.EXE försöker komma ut på internet, får programmet det" så brukar alla konsekvent vara "ja" för annars kanske det är något som inte fungerar. Den taktiken är ungefär som att skaffa ett avancerat larm till villan och stänga av alla detektorer, öppna alla fönster, låta ytterdörren vara olåst, sätta upp en skylt med texten "vi är inte hemma" och sedan resa till Örkeljunga.

2. Att tro att det handlar om femtonåriga datorligister och deras bus med andras datorer. Man måste komma ihåg att det handlar inte om internets motsvarighet till grafittiligister, folkölssnattare och busringare. En mer rättvis jämförelse skulle vara kriminella mc-gäng, ryska maffian eller terrororganisationer. Varav i varje fall de två sistnämna ofta utnyttjar botnet, däremot inte egna utan hyr attack-kapacitet från organisationer som har "samlat ihop" botnet.

De som skapar botnet gör det för pengar och det är inte några trevliga typer som betalar för att hyra dem.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 30-04-2007, 15:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Fizzgigg @ 30-04-2007, 16:16) *
          Tyvärr är det inte speciellt krångligt, det är det som är problemet. Det behöver inte ens vara skickliga "datorkriminella" för att skapa botnet. Tyvärr är det två stycken faktorer som leder till att det alls är problem.

1. Folk vet att de behöver skydda sig men inte hur de använder skydden. De flesta vet att de behöver en brandvägg och installerar det (eller utnyttjar det som finsn i operativystsmet om man har Vista eller XP) men uppdaterar aldrig och underhåller aldrig. Och om det dyker upp en fråga om "programmet SVCHOST.EXE försöker komma ut på internet, får programmet det" så brukar alla konsekvent vara "ja" för annars kanske det är något som inte fungerar. Den taktiken är ungefär som att skaffa ett avancerat larm till villan och stänga av alla detektorer, öppna alla fönster, låta ytterdörren vara olåst, sätta upp en skylt med texten "vi är inte hemma" och sedan resa till Örkeljunga.

2. Att tro att det handlar om femtonåriga datorligister och deras bus med andras datorer. Man måste komma ihåg att det handlar inte om internets motsvarighet till grafittiligister, folkölssnattare och busringare. En mer rättvis jämförelse skulle vara kriminella mc-gäng, ryska maffian eller terrororganisationer. Varav i varje fall de två sistnämna ofta utnyttjar botnet, däremot inte egna utan hyr attack-kapacitet från organisationer som har "samlat ihop" botnet.

De som skapar botnet gör det för pengar och det är inte några trevliga typer som betalar för att hyra dem.

min fetmarkering. menar du precis det eller var det bara ett exempel??

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 30-04-2007, 15:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

CITAT (anna_rispan @ 30-04-2007, 16:18) *
          min fetmarkering. menar du precis det eller var det bara ett exempel??

Jag menar svchost.exe (även om Windows formulerar frågan lite annorlunda). smile.gif Däremot behöver du inte ta gruvligt allvarligt på exemplet trots att svchost.exe ofta är på tapeten när det gäller brandväggar. svchost.exe är ett av kärnprogramen när det gäller att kommunicera med internet så svchost.exe måste kunna komma åt internet för att Windows ska komma åt internet. Problemet är att otrevliga program också använder svchost.exe som en kanal ut på internet frecis som Windows gör, så när brandväggen viftar med alla tentakler och fråga om svchost ska få komma ut på nätet vet du inte vilket program det är som vill utnyttja svchost för att kommunicera. Det kan vara Windows, det kan vara ett legitimt och nyttigt program eller det kan vara invaderande dynga som egentligen inte borde får komma åt internet. Men det vet man som sagt inte om man inte börjar gräva i saken och det är ett ämrans härke att försöka nysta ut.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-04-2007, 15:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Fizzgigg @ 30-04-2007, 16:27) *
          Jag menar svchost.exe (även om Windows formulerar frågan lite annorlunda). smile.gif Däremot behöver du inte ta gruvligt allvarligt på exemplet trots att svchost.exe ofta är på tapeten när det gäller brandväggar. svchost.exe är ett av kärnprogramen när det gäller att kommunicera med internet så svchost.exe måste kunna komma åt internet för att Windows ska komma åt internet. Problemet är att otrevliga program också använder svchost.exe som en kanal ut på internet frecis som Windows gör, så när brandväggen viftar med alla tentakler och fråga om svchost ska få komma ut på nätet vet du inte vilket program det är som vill utnyttja svchost för att kommunicera. Det kan vara Windows, det kan vara ett legitimt och nyttigt program eller det kan vara invaderande dynga som egentligen inte borde får komma åt internet. Men det vet man som sagt inte om man inte börjar gräva i saken och det är ett ämrans härke att försöka nysta ut.

Nu är jag osäker på vilka brandväggar det gäller, men min frågar om jag vill tillåta "Bara den här gången", "Alltid" eller "Aldrig". Den brukar också visa filnamnet på applikationen som utnyttjar svchost och en massa annan information, och från den kan man gissa sig till vad det handlar om för det mesta. Men jag kör Symantecs Norton Internet Security och den brukar ha bra koll faktiskt. Det finns oftast ett alternativ som den rekommenderar och hittils har det fungerat klockrent eftersom den känner igen och registrerar säkra applikationer som Word, Outlook e dyl och konfigurerar internetåtkomst åt dem automatiskt.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera

Inlägg i den här tråden
          aanderss   är de många som spionerar på er dator   27-04-2007, 18:15
          Fenja   VILKA sidor besöker du grabben?!! ;) Mvh F...   27-04-2007, 18:16
          aanderss   VILKA sidor besöker du grabben?!! ;) Mvh F...   27-04-2007, 18:25
          aanderss   spionprogramm finns ju för "fan" på näst...   27-04-2007, 18:51
          Fenja   Öm tå eller? Jag menade inget illa det var ett skä...   27-04-2007, 19:01
          aanderss   Öm tå eller? Jag menade inget illa det var ett skä...   27-04-2007, 19:06
          mamamaggan   Det är ingår väl i det där nya som alliansen vill ...   27-04-2007, 19:51
          flaxss   mitt norton hittar inga spionprogam och jag är på ...   27-04-2007, 19:53
          aanderss   mitt norton hittar inga spionprogam och jag är på ...   27-04-2007, 20:05
          Fenja   Du råkar inte blanda ihop spyware med cookies Ande...   27-04-2007, 20:08
          aanderss   Du råkar inte blanda ihop spyware med cookies Ande...   27-04-2007, 23:48
          malin72   jo då vi letar mycket efter spioner..och söker var...   28-04-2007, 13:29
          aanderss   jo då vi letar mycket efter spioner..och söker var...   29-04-2007, 18:09
          LadyG   ja vad har en brasilianare för glädje utav att se ...   30-04-2007, 10:03
          aanderss   Skulle man råka ha en inkräktare är det inte filer...   30-04-2007, 11:29
          Bettis   JÖSSES LadyG vad du kan :bravo: är du i branchen...   30-04-2007, 10:29
          LadyG   Tack Bettis :wub: Jag har jobbat med datasäkerhe...   30-04-2007, 10:42
          LadyG   Tyvärr är det inte speciellt krångligt, det är det...   30-04-2007, 15:20

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 06:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon