Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare, många potatisar ska det bli
          Dansan
          Inlägg 30-04-2007, 07:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 070

Jag är nybliven villaägare med trädgård på 4000kvm. Ca 600kvm av tomten har varit hästhage men på senare tid växt igen med sly och buskar. Nu är detta borta och vi har plöjt upp allt med jordfräs, två gånger. Meningen var att sätta gräs men vi har fått rådet att först sätta potatis i sommar och så gräs i höst istället, för att gräset ska bli bättre. Någon som har en teori på varför det är så?
          Framför allt så undrar jag var man köper så mycket sättpotatis som jag antar att jag behöver? Granngården?
          Jag är medveten om att det blir mycket jobb. Jag får väl sätta upp en skylt :"självplock", när potatisen är klara... hihihi

Tack för mig!
          Dansan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 30-04-2007, 18:09
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ska man sätta potatis kan man ta en sort som exempelvis Blå Kongo. Den växer mycket kraftigt, med stort och rejält (och vackert) bladverk, med finfina blommor.
          Blir rätt dyrt att köpa så mycket sättpotatis, om ni ändå ska ha gräs där kanske ni lika gärna kan köra med matpotatis, tusan vet.

Fast, köper ni sättpotatis i 25kg-säckar (kanske finns på Granngården? Annars har jordbruksbutiker det) blir det mycket billigare än de 2kg-påsar man hittar i trädgårdsbutiker.

Sätta potatis över hela området blir jättejobbigt...fast sätta något annat blir nog ändå jobbigare (undantaget gräs etc som man kan kasta ut nävevis). Möjligen kan ni sätta jättemycket potatis och sen bjuda in grannarna att skörda gratis. Alternativt vara med och plantera också. Kan bli trevligt kanske.

--------------------
          zon2.5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 16:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon