Gräva funkar inte. Köp ett bra skyffeljärn. Helst ett med utbytbart blad. Sedan kanske du måste lägga på mera grus, för om gruset består huvudsakligen av jord (vilket det blir med grusgångar efter ett tag) så är det svårt att skyffla. En annan lösning är en gasolbrännare eller en "steamit" som bränner bort ogräset. Men det måste upprepas ganska ofta under en säsong. Hur som helst är det mycket jobb med grusgångar....... Utgå från att folk som har ogräsfria grusytor sprutar eller så är dom pensionärer ...
KURT har du någon erfarenhet hur länge det funkar med markduk? Jag diskuterade olika lösningar med min åkare, och han menade att även dom som har markduk brukar behöva förnya alltihopa efter en tid. Det kommer jord med vinden och lägger sig ovanpå gruset, det kommer lera med bilarna på vintern, etc. Så jag uppskattade att med tanke på priset på markduken, så skulle jag ha råd att förnya gruset lite oftare om jag inte lade markduk under. Detta gäller en rätt stor grusplan. Sedan fundrar jag på att det kanske blir mera underhållsfritt att sätta plattor på halva ytan, och då så tätt så det inte kan växa något i springorna. Kan det vara lösningen på grusplansproblemet?
--------------------
Hellre planering än plantering
|