CITAT (mamamaggan @ 01-05-2007, 12:15)

Att få ut informationen kostar väl ? Och ska man belasta " det allmänna " med det när de allra flesta inte har råd att t ex pensionsspara ?
Skulle iaf för mig kännas bättre om pengar las på att folk i allmänhet skulle få det bättre , tjänar inte hela samhället på det ?
Håller med om det mesta.
De flesta har råd att pensionsspara, men visst, väldigt många har absolut inte råd. Och det är fel. Likaså menar jag att det är fel att man ska BEHÖVA ett särskilt pensionssparande. (Och dessutom ett som subventioneras skattemässigt av staten - men då främst för de högavlönade).
Men så är jag ju både politiskt förvirrad och naiv som menar att alla bör vara berättigade till samma statliga pension oavsett inkomst tidigare i livet - varför ska den rike med hög lön och sparad slant dessutom få högre ersättning på ålderns höst?
Jag ser dock inget fel med att det folkbildas om olika sparformer. Tror exempelvis att det kan göra folk mer uppmärksamma på överkonsumtion - i betydelsen leva över sina tillgångar - och även mer uppmärksamma på orättvisor.
Wibble snackade om en sparad årslön, vilket för många är en utopi. Själv är jag lågavlönad, men eftersom jag inte har barn skulle jag nog kunna spara en tredjedel av det jag tjänar => på tre år skulle jag ha en sparad årslön på banken. Men uppoffringen för mig skulle bli större än för en mer högavlönad person. Självklart kanske, men det är fel att komma med pekpinnar åt den som sitter i roddbåt utan åror när man själv har motorbåt.
För en lågavlönad barnfamilj, där kanske någon dessutom är arbetslös, är det i praktiken jättesvårt att ens spara undan 1 månadslön, än mindre 3 eller 12. Många har så låg lön att en enda sjukdag kan stjälpa ekonomin kommande månad.
Om regeringen menar allvar med att det ska löna sig att arbeta, vore det då kanske inte bättre att försöka höja lägstalönerna än att minska skatterna för de rika? Om det ska löna sig att spara kanske det första steget är att se till att folk har något att spara?
Ett fundamentalt fel i rådande politik (och då menar jag inte bara nuvarande regimen) är att det så ofta 'kuppas' igenom förslag. Ok, som medborgare kan jag sägas ha en skyldighet att hålla mig informerad om nickedockorna jag valt till makten, men konsekvensanalyserna av förändringarna kunde sannerligen varit både bättre och tydligare. Kommer slopandet av fastighetsskatten att leda till sänkta boendekostnader? Generellt sett kanske, men många kommer säkert att få dyrare boende.
Redigerat av Pirum: 05-05-2007, 09:24