Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växter i norrläge/skugga?
          WannaB
          Inlägg 01-05-2007, 19:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 10 105

Nu behöver jag lite goda råd...
          Har en lååååång norrvägg som har lite morgonsol och lite kvällssol sommartid. Och problemet är att huvudingången är på denna norrsida... så alla som hälsar på kollar ju in denhär delen av gården s a s. Hittills har det sedan dinosauriernas tid vuxit rosenhallon längs hela väggen (ca 12 m lång vägg *gissar*). Jag har tröttnat på att de dels täcker gången sommartid och dels ser skräpiga ut resten av året. Håller på och tar bort dem nu. Fin jord är det där de har vuxit, men VAD planterar jag istället???
          Nu är ju inte mina fingrar det minsta grönskiftande heller, dessvärre. Samt att jag periodvis är borta sommartid, men kan ordna med bevattning i viss mån. Så nåt som ser väldigt vackert och dekorativt ut, klarar av en klantodlare, norrläge och skugga.... Hrrrmmm... Har inte kommit på nåt alls själv, så nu frågar jag här...
          Funderade lite på att ev prova gräslök nånstans, eftersom det skulle vara väldigt behändigt att ha den nära dörren - bara att kila ut och hämta när man behöver... Men gräslök gillar ju också sol.
          Suck. Ja ja, tala om för mig ni visa, vad jag kan odla! Det får vara både ettåriga, perenner, blommor, kryddor el annat matnyttigt. Vad som helst bara det blir FINT! wink.gif
          /WannaB

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          WannaB
          Inlägg 01-05-2007, 21:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 10 105

Åh, tack! smile.gif
          Rabatten räcker nog till, den är väl 1,5-2 m bred. Så det ryms nog både rhododendron och sedan några lägre blommor framför, tror jag. smile.gif

Tack för alla tipsen! Jag ska kika på listan lite och skissa i huvet lite. wink.gif
          Bambu lät faktiskt kul! Det tror jag minsann att jag ska prova. smile.gif

*funderar*
          (fler tips välkomna fortfarande!)

Förresten; blåsippor blir det alldeles säkert, har mycket av dem på gården, så det är bara att flytta. wink.gif Och de är ju så vackra nu på våren! wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon