Ju mer jag försökt läsa på om de här steklarna, vecklarna och andra som äter på rosblad, desto svårare får jag att diagnosticera vilken det är. Men ett är säkert - har man rosor, har man mindre eller mer av dessa. Vill man utrota dem gör man bäst i att ta bort rosen, naturen fungerar inte så att det går att spraya bort delar av den... I juni när larvuschlingarna lägger av så har man löss.
Men det är inte så farligt som det ser ut. Rosornas första bladomgångar kan ätas upp, men om man har god jord och vattnar så kommer de igen efter larvperioden. Förra och förrförra året hade jag och alla grannar invasion av allsköns rosbladsätande varelser. Det blev inte många blad kvar under första bladsäsongen, men det blev tillräckligt många senare för att de flesta rosor skulle orka blomma ungefär som vanligt. I år har vi nästan inte en enda larv hittills. Detta är något som kommer och går.
Jag tar mig en runda på kvällarna och klämmer på bladknippen som är lite ihoprullade. Då dödar man larven och rosen får samtidigt hålla bladen kvar, även om de är lite buckliga. I början är det superäckligt, men jag vande mig också utan handskar till slut. Problemet med växtgifterna man sprayar på är att de oftast inte är tillräckligt starka för larver, och att de samtidigt avskräcker de man senare har mycket nytta av - de som äter bladlöss.
--------------------
|