Hehe, jag reflekterade över detta också, när jag besökte landet i Uppland. Mycket tråkiga trädgårdar! Jag tror som många andra, att bor man på landet, så finns det liksom inte så mycket att välja på. Man bor i hus, punkt. Med trädgården gör man bara det allra nödvändigaste i form att av klippa gräs, och ser den mer som ett bihang till huset, en avställningsyta och ett ställe där ungarna kan leka. Kanske har man några fruktträd, bra, då käkar man äpplen.
Sen tror jag de som pratar om bristande kunskap också är lösningen på spåren

. Det faller faktiskt inte alla in att ta reda på saker. Man gör som man tror, som mormor gjorde, som man "alltid har gjort". (Detta gäller f ö även designen av trädgården

.) Vi som kommer till odla är ju kunskapshungriga, vi läser, frågar, experimenterar och tar till oss nya rön. Men som sagt, det faller inte alla in.
Ändå håller jag med trådskaparen om att det är lite mystiskt i botten på detta problem med de tråkiga trädgårdarna. Människor som lägger ner ändå rätt mycket tid på att sköta sin trädgård, och sen tillbringar mycket tid med kaffedrickande, solande och lekande i sin trädgård, som kanske t o m odlar grönsaker, men - som ändå inte riktigt gör något av den! Detta är ett mysterium ändå. I stället för att tänka till och vara rationell, fixa till en yta så att den blir lättskött och vacker och sen gå vidare till nästa, så ägnar man sig bara åt "damage control" och planlöst plottrande (typ sätta ut självsådda plantor här och var, några penséer och någon halvful växt man fått i "present"). Det har jag svårt att förstå.