Jag ska inte ge mig in i den här "balansdiskussionen" eftersom det är lite off topic. Men jag vänder mig emot idéer om vanemässigt dödande av djur och växter i en trädgård. Varför ser man liv i trädgården som ett potentiellt hot? och hot mot vadå?
En trädgård är ju ett konstlat ekosystem och därför blir den oxå sårbar då det ofta saknas naturliga fiender mot skadedjur och ogräs och även konkurrens mellan arter, det håller oxå nere nivån på arter. Men när man har ett rikt liv i trädgården så är det ju bara ett sunt tecken som visar att "ekosystemet" fungerar och att det finns utrymme för mer än de 4 arter gräs som är insådda i gräsmattan. För det mesta så verkar det vara skalbaggslarver och andra insekter som folk vill så ihjäl rent förebyggande nu är det snäckor. Men snäckor trivs där det finns fukt och där marken är något mer kalkrik (de behöver ta upp mkt kalk för att bilda skal). Det visar ju att det är bra förutsättningar i trädgården. En trädgård där snäckor inte trivs vore en torr och näringsfattig gräsmatta med kort gräs, där skulle inte gräset frodas heller.
--------------------
|