Här ute på Österlen är det MÖRKT när det är mörkt...ja förstå mig rätt! Går man vid vägkanten, syns man för bilförarna på ca 3 meters håll. Inte mycket, när bilarna håller 90 km/tim eller mer!
Därför är det suveränt med reflexvästarna, som verkar sprida sig rätt snabbt. Åtminstone har folk dem på sig när de rider. Hästarna har oftast också reflexer runt benen. Det syns!
Men ryttarna är ju inte lika synliga när de ställt hästen i stallet. Då åker västen av och övriga reflexer lyser - med sin frånvaro. Så gångtrafikanter på sidan av vägarna här lever farligt. Och som bilförare riskerar man varje dag att köra på någon.
För några veckor sedan var här strömavbrott. Jag var just på väg in mot centrum av Ystad, undrade varför jag såg så dåligt, såg så att det var kolsvart i alla fönster och inga gatlyktor fungerade.
Plötsligt såg jag något...en rörelse, kanske. Något. Ett par meter ifrån, upptäckte jag att det var en cyklist, givetvis utan både reflexer och lyse, som korsade gatan. Precis framför mig. Ett par ekerreflexer hade gjort personen synlig på långt håll. Åtminstone hade jag vetat att det fanns något där framför mig.
Nu hann cyklisten nätt och jämnt över gatan. Men jag är övertygad om att han/hon inte hade en aning om att jag inte sett honom/henne.
Så tänk er för, alla. Mörkt är mörkt och man behöver inte ha så dålig syn för att inte upptäcka cyklister och gångtrafikanter förrän det är för sent. Inte roligt, varken för den som kör på eller den som blir påkörd.
Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|