CITAT (Fenja @ 03-05-2007, 22:07)

Blommor som flyttas ut utan avhärdning innan brukar bli mycket ledsna och kan ibland dö av choken... de tål absolut inga nollgradig nätter!! Men klipp bort alla dåliga delar på den och ta in den i rumstemperatur så kanske den kan skjuta nytt. Avhärda den sedan innan du flyttar ut den igen

.
Mvh
Fenja
mina änglatrumpet har inte dött av att ha det nollgradigt lika så alla andra blommor jag sätter ut dör inte , mina tomater växer på jätte bra ute i söder utan avhärding m.f . , men klart avhärding är ju bra det ska man ju göra , men av att sätta ut dom på dagen dör dom knappast av . och sen lägger man på skydd på natten eller tar in .
dock kan denna änglatrumpet mycket väl vara kvar ute på dagen då det är varmare ute för den och mer sol och dom nya bladen som ev kommer , kommer älska solen ute . mina änglatrumpet växer på jätte bra ute i söder dom första bladen gulnar av men sen när jag vattnar och gödar så kommer nytt som stortrivs ute och änlgatrumpeter är värme och sol krävande vilket den får ute på dagen men kanske inte alltid på natten . så jag hade satt denna änglatrumpteten i halv skugga och ta in den på natten eller lägga över ett par lager med skydd , eller orkar man inte flytta då kan man sätta den inne . och änglatrumpeten kommer ha det lättare att återhämnta sig ute där det är värme och mer fukt ( värme är ju samma som inne om inte högre än ute ) så länge nätterna inte är för kalla , ( du kan även börja avhärda den att stå i solen , har den dock inga blad kvar så kan du ställa den i solen men vattna den rikligt ev duscha grenarna )
men har den blivit avhärdad så kan man lämna den ute även på natten när det är över +5c .
skulle nu ovandelen dö men rötterna lever så kan den även växa nytt ifrån rötterna ( vilket mormors änglatrumpter gjorde då dom va ute en hel skånks vinter ( -21c ) , dom kom igen från rötterna när värmen kom )
och det som har förstört bladen är solen gissar jag på , å kanske inte kyla då kyla gör att bladen faller av utan att bli bruna , vilket bladen faller av då växten sover ( som den tror ) .är den frost skadad så blir bladen svarta och slibbiga . skulle den då dock stå i skugga nu så för varmt eller för torrt då kyl skador oftast uppvisar sig som tappande blad som trillar rätt av . dock kan det va kyla också man vet aldrig med växter
så
kyla-tappar bladen rätt av ( oftast visar sig kyl skador så )
frost-svarta och slibbiga
sol-tork skada - bladen vissnar och gulnar
kan även va för lite gödning och för mycket vatten men då bladen även hänger skulle jag säga solen och för torrt .