Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hoppet ute för min ängel?, Glädjefnattet uteblev, den är jätteledsen...
          Blåbär
          Inlägg 03-05-2007, 16:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 8 272

Min änglatrumpet, som jag övervintrat i källaren, visade livstecken när jag tog upp den: små gröna skott här och där, trots att grenarna var ganska skrynkliga och torra. Jag har vattat den för lite i vinter - typ två gånger på hela vintern...

Nu tog jag upp den och satte den i en stor balja ren brunnen kogödsel, och jag trodde den skulle få glädjefnatt och explodera. Men icke. Istället ser det ut som om de gröna skotten dött, de är något gula och ser slaka ut. Till saken hör att det var nollgradigt en natt... Är det kört, eller vad tror ni? Virar numera ett lakan runt den nattetid om det blir för kallt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gillan
          Inlägg 03-05-2007, 23:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Förlåt flaxss, men jag vet inte hur jag ska skriva för att du inte ska missförstå mig nu? Men jag vill påstå att Änglarna inte tål frost alls! Visst, de överlever, men i vilket skick? Grenar fryser bort, tom en del fina Y-bildningar, som skulle gett en massa vackra blommor nästa år försvinner. Och vad är då meningen med att odla dem?

Nääe, säger då jag, vill man utveckla de Änglar man har till att bli större, får man nog akta sig för frosten. Är man bara ute efter att få dem att överleva? Ja, då har jag full förståelse för dina rekomendationer smile.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-05-2007, 00:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Gillan @ 04-05-2007, 00:52) *
          Förlåt flaxss, men jag vet inte hur jag ska skriva för att du inte ska missförstå mig nu? Men jag vill påstå att Änglarna inte tål frost alls! Visst, de överlever, men i vilket skick? Grenar fryser bort, tom en del fina Y-bildningar, som skulle gett en massa vackra blommor nästa år försvinner. Och vad är då meningen med att odla dem?

Nääe, säger då jag, vill man utveckla de Änglar man har till att bli större, får man nog akta sig för frosten. Är man bara ute efter att få dem att överleva? Ja, då har jag full förståelse för dina rekomendationer smile.gif

mina va ute i frost i höstas, vill du se bild på den ??

den frodas och har Y delnigen kvar och du skulle se stammen den är sååå tjock . mina hade nog -3c -4c utan skydd . bladen frös veck vilket är normalt som fuschia med gör . lite av topparna frös veck men det är sånt som kvittar ängeln växer snabbt upp igen .

och min mormors ängel jätte stora och vackra klarade sig ute en skånks vinter . och mormors blev stora följande sommar och blommade och dom fick känna på -21c . och nej jag sa inte att man skulle rekommendera dom att ha ute i frost läs vad jag skriver skrev ta in dom på natten eller skydda . läs gärna om vad jag skrev

alltså rekommendera den att ha i frost du vet ju hur galet det låter!!! ,
          jag skrev min har haft det ( nollgradigt )nån natt på våren och dagen va +20c vilket änglatrumpet klara fint fint utan skada . plus drog jag det om mormors ängel . och där menade jag att dom faktiskt klara det och kan komma igen. men jag kan inte läsa var jag rekommenderat änglatrumpetar att ha ute en vinter och att ha dom i frost ? hittar du det så skriv gärna och visa mig
          tack

Redigerat av flaxss: 04-05-2007, 00:25

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-05-2007, 00:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (flaxss @ 04-05-2007, 01:04) *
          mina va ute i frost i höstas, vill du se bild på den ??

den frodas och har Y delnigen kvar och du skulle se stammen den är sååå tjock . mina hade nog -3c -4c utan skydd . bladen frös veck vilket är normalt som fuschia med gör . lite av topparna frös veck men det är sånt som kvittar ängeln växer snabbt upp igen .

och min mormors ängel jätte stora och vackra klarade sig ute en skånks vinter . och mormors blev stora följande sommar och blommade och dom fick känna på -21c . och nej jag sa inte att man skulle rekommendera dom att ha ute i frost läs vad jag skriver skrev ta in dom på natten eller skydda . läs gärna om vad jag skrev

Självklart att jag tror dig flaxss!! Du behöver inte bevisa nåt, men mina tynade bort första frostnatten förra året ( ca 3-4 minus ). Och jag hade inga små taniga plantor. En del av dem hade nog en stam på ca 8:a cm. Jag tycker bara att man ska förmedla såna här saker, så att inte folk ska behöva känna sig lurade om det händer sånt de inte förväntat sig.

Hur mina Änglar såg ut förra året finns på bilder i mitt album ( det gamla).

Redigerat av Gillan: 04-05-2007, 00:29

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Blåbär   Hoppet ute för min ängel?   03-05-2007, 16:33
          flaxss   är stammarna friska och fina så kommer nya blad . ...   03-05-2007, 17:00
          Blåbär   Jag vet inte vad jag ska tro. Stammarna är inte fr...   03-05-2007, 19:54
          Fenja   Blommor som flyttas ut utan avhärdning innan bruka...   03-05-2007, 21:07
          flaxss   Blommor som flyttas ut utan avhärdning innan bruka...   03-05-2007, 23:28
          sqrulan   :kompiskram: Inte lätt att vara växt!!...   03-05-2007, 23:44
          flaxss   :kompiskram: "ren brunnen kogödsel"?...   03-05-2007, 23:47
          flaxss   Självklart att jag tror dig flaxss!! Du be...   04-05-2007, 00:37
          sqrulan   :kompiskram: Sorry! Jag ändrade mitt inlägg,...   03-05-2007, 23:59
          flaxss   :kompiskram: Jag skrev bl.a.att jag tåååål int...   04-05-2007, 00:10
          sqrulan   :kompiskram: Alla har olika erfarenheter,så vi s...   04-05-2007, 00:13
          flaxss   så här ser min ut , inne i vinterförvaring i vint...   04-05-2007, 11:00
          Fenja   Jag tycker att det är bättre att ge råd så att väx...   04-05-2007, 12:02
          flaxss   Jag tycker att det är bättre att ge råd så att väx...   04-05-2007, 14:23
          Fenja   Läs vad du själv skriver Flaxss om du inte kommer ...   04-05-2007, 15:55
          flaxss   Läs vad du själv skriver Flaxss om du inte kommer ...   04-05-2007, 16:24
          Ardisia   Min änglatrumpet, som jag övervintrat i källaren, ...   04-05-2007, 16:00
          Fenja   Som sagt, jag tänkter inte käfta med dig... men at...   04-05-2007, 18:41
          flaxss   Som sagt, jag tänkter inte käfta med dig... men at...   04-05-2007, 19:27
          Sollan   Förstår inte detta gnabbas. Min personliga erfaren...   04-05-2007, 20:28
          flaxss   Förstår inte detta gnabbas. Min personliga erfaren...   04-05-2007, 20:29
          Gillan   Och mina kommer inte att få frost på hösten heller...   04-05-2007, 20:49
          flaxss   Och mina kommer inte att få frost på hösten heller...   04-05-2007, 20:59
          Gillan   Helt överens nu flaxss :tummenupp: :yes:   04-05-2007, 21:05
          MariaS   .   05-05-2007, 16:55
          Blåbär   Det blev ju en riktigt intressant debatt. Olika er...   06-05-2007, 20:28

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon