CITAT (Fenja @ 04-05-2007, 16:55)

Läs vad du själv skriver Flaxss om du inte kommer i håg det. Alla växter tål enligt dig nollgradigt eller flera minus. Du kommer mer i stort sett samma svar vilka växter det än handlar om och råkar någon annan ha en annan åsikt så går du i klinch med vederbörande för det är bara dina erfarenheter som är något värda. Det är MYCKET tröttsamt!! Det ät kanske bara jag som säger det till dig, men det är många som tycker som jag...
Jag tänker inte käfta med dig och det här och jag står för det jag skriver om både växter och det jag skriver till dig nu.
Mvh
Fenja
stopp här
knappast jag säger alla växter tål frost ( du ser ju själv hur det låter alla tål frost plantera ute , nee så går det inte till och det vet jag även du . alla tål inte frost , ska jag berätta för dig vilka växter som inte tål frost ? ) , dom jag säger tål frost är dom växter jag själv sett tåler det som alla medelhavsväxter dom är dom ända jag säger det om ,och det är oftast sånna frågor jag svara här på forumet . så det så . jag skriver ju inte rätt ut i luften alla tål -10c uten som jag sa det är vad jag har läst av andras erfarenhet och min egen sen kan jag inte hjälpa att andra inte tror en eller tycker man är korkad . alla är vi nybörjare i början och lär oss av andras erfarenhet sen kan jag inte hjälpa att jag har lärt mig av andra . du borde kolla i denna sidan
http://members3.boardhost.com/HardyPalm/ och denna
http://davesgarden.com/pf/search.php ( här skriver du in latinsk namn på en växt sen söker du och sen klickar du på en växt , sen läs ) och denna med klicka på bokstäverna sen tryck på ett växt namn du tycker låter intressant dock har dom både ute och inne blandat här
http://www.floridata.com/lists/contents.cfmkolla runt där bland växterna och sök på växter jag kommer lova dig du kommer snurra runt i stolen av vad dom skriver där .
du borde även läsa boken botanikan ( hette den så) men det är en orange bok läs den , du ska nog sitta skönt i en stål när du läser den så du inte står upp och svimmar av vad dom skriver där .
jag går inte alls klinch och jag är inte så självgod att det är bara min erfarenhet som är något värda du känner inte mig som person det hör jag , skulle jag blir arg eller irrterad då går jag nog klich men det gör vi nog alla . många här som jag lyssnar på och som har stor erfarenhet som kerstin m.m.
och jag säger bara vad jag har fått lära mig och läser på andras erfarenhet . sen kan jag inte hjälpa att det är just dig alla gånger som jag sagt emot i vad dom tål . och som i denna tråd där jag aldrig sagt nåt om att rekommendera frost eller nåt . jag bara skrev vad jag själv har haft min knappast inte som råd eller rekommendationer . som du kanske har förstått så har jag varit lite förvirrad här i denna tråd över saker som en del säger jag skrivet fast jag inte har .
men man odlar på olika vis så är det
exempel här
myrten,oliv,citrus,rosmarin,nerium,dadelpalm,fikon m.m. är växter som lätt tål frost ner till -1c även lägre som -5c
växter som inte tål frost
fikusar,bananer,hoya,trädtomat,pelargon,änglatrumpet,rumsgran m.m. dom här klara sig fint ner till +10c även +5c men vill ha över +5c på natten men går det under +5c blir dom skade går det under 0c dör dom .
så nej fenja jag säger inte att alla gör det jag är faktiskt smartare än så , men bara för jag testar växter ute så tror du säkert jag är en sån ritikgt som är helt fanatiskt med att ha växter ute i frost nee tyvärr jag är inte hysterisk med att testa växter som du verkar tro . du har fått fel uppfattning om mig och jag har kanske även så om dig
Redigerat av flaxss: 04-05-2007, 16:48