Jag funderade en stund på din fråga om det inte blir "grötigt" med blandad roshäck, Ingela. Och försökte hitta bilder på blandade häckar, men hittade inga bra. Däremot finns det ju otaliga bilder på häckar med en rosart.
Stilmässigt gör det ju stor skillnad förstås, många slott och herresäten har långa rader av samma sort och det ger en pampig känsla, men man ser inte riktigt varje ros och tröttnar man på den så är det ju förstås väldigt trist. Blomningstiden blir ju mäktig men kortare med ett rosslag. I blandhäcken får man inte all blom på en gång, men å andra sidan kan man få något som blommar från tidig försommar till sen höstfrost. Sjukdomsmässigt kan man bli tokig eftersom vissa år innebär stora angrepp på vissa rosor, medan andra får gå fria. Har man bara en sort får man vara beredd på att om en får ett angrepp så får sannolikt alla rosor i häcken denna, medan i en blandhäck kanske bara någon eller ett par buskar drabbas, som direkt ger mer kraft åt grannrosorna som då tar den sjukes plats.
När jag tänker häck så tänker jag mig de buskar som blir 1-1,5 meter höga och lika breda, och som tillsammans oavsett sort bildar en rejält tät vägg (t ex Henry Martin, Rosa Mundi, Rugosorna, osv). Man kan också göra en rosrad med rabattrosor, men då blir det inte väggkänslan utan tunnare och lite glesare och på våren nedskurna spret.
Själv gillar jag att leva med variation men jag tycker också om det pampiga i mer stilrena trädgårdar, som skapas med många av samma art. Men vad du gör om du väljer en sort - välj en så frisk och härdig osm möjligt!
--------------------
|